Bútor Robinál jártunk – 2. rész : A hangulat

Említetted, hogy ez a lényege, hogy Te jól érezd magad, nem gondolhatsz azokra a dolgokra, amik visszafognának… Mennyire ér még mindig fülig a szátok? 🙂

Bútor Robi Citroen C3 WRC murva
Bútor Robi Citroen C3 WRC murva

Szerintem ez még nagyon sokáig óriási élmény lesz. Persze az első sokkok mindig a legnagyobbak, a két teszt az tényleg űber komoly volt. Értelemszerűen a teszten egy kicsit felszabadultabban tudok menni, mint a versenyen. Ez mindig is így volt. Kisebb a tét, kisebb a nyomás, meg ugyanazon a körön mész, nem mindegy, hogy van nyolc féle gyorsasági, abban van sok száz kanyar, és hogy azokat hogy vállalod el, meg a két és fél kilométeres teszten, amikor harmincadszor mész, akkor ugye már mindent elvállalsz. Ezért a teszt jóval vadabb, látványosabb és élvezhetőbb mind a navigátor/mérnök számára, mind az én számomra, mind a nézők számára. A versenyt nem lehet összekeverni a teszttel. Egyértelműen jobban ismerem a pályát, jobban ki tudom a határokat tolni, mindig egy kicsit gyorsabban megyek, és érzem, hogy hol kell megállni.

Úgyhogy összefoglalva élményben a tesztek jobbak voltak, mint a versenyek. Ettől függetlenül azt gondolom, hogy a versenyek is jól sikerültek. Most Veszprémben azért az benne volt, hogy nagyon sáros volt a pálya, és azért ott kijött, hogy túl erős az autó. Egyszerűen nem tudtunk haladni rendesen, csak amikor száraz volt az út, akkor tudtunk normálisan menni. Onnantól kezdve, hogy saras volt és mély, ott nagyon sok másodperc bent maradt. Szerettünk volna nagyon-nagyon jó időket menni, és ez nem mindig sikerült. Sok gyorsaságit nyertünk, de nem annyival, amennyivel gondoltuk, mert egyszerűen nem bírtunk menni a sárban. Az is hozzátartozik, hogy a gumiválasztásunk sem volt ideális. A teszten azt tapasztaltuk, hogy a közepes keménységű gumi nagyon gyorsan elfogyott az autóról, mivel nagyon pörög a kerék még nagyobb fokozatban is,
ezért kemény gumival mentünk, és a kemény gumi esőben, sárban, az soha nem működött, most sem… Valószínűleg a puhábbal kellett volna menni, de azt meg nem mertük bevállalni, meg ugye a max elhasználható gumi darabszámot is be akartuk tartani. Úgyhogy mellette voltunk azért gumizásban… Ilyen körülmények között még nem mentem. Ez volt az első verseny murván, és a saras, esős körülmények, azok lehet, hogy teljesen más beállításokat igényeltek volna, meg más gumizási taktikát. Ugye a Hankookkal is ez az első évünk, nem ismerem közel sem annyira ezt a gumit, mint ahogy ismertem a Pirellit vagy régebben a Michelint. Úgyhogy vannak benne még hibák. Ezért mondom azt, hogy nem úgy szálltunk ki Veszprémben az autóból, hogy azta, mekkora fantasztikum volt.

Bútor Robi Citroen C3 WRC murva
Bútor Robi Citroen C3 WRC murva

A gyorsokon voltak olyan részek, olyan pillanatok, amiket én végig élveztem. Például a nagy lőtér iszonyatosan komoly volt, kétszázzal repkedni… De a kis lőtér is szenzációs volt… Igazából azt mondhatom, hogy tanuló fázisban vagyunk minden szempontból. Hagyni kell időt még, nagyon kevés ez a kilométer. A VB-s pilóták 3-4 ezer tesztkilométer után indulnak el a versenyen, én meg 100 kilométer után. Mind a két tesztünk 100 kilométeres volt, 100 kilométer után vállaltam föl azt, hogy beleülök és megyek éles körülmények között. Azért ezt szerintem a világon még senki nem csinálta, hogy egy ilyen kaliberű WRC-vel, 100 kilométer után elrajtolt… És azt gondolom, hogy ahhoz képest meg kívülről is jól néz ki, belülről is élvezhető… Az, hogy az idők milyenek, az egy relatív történet, mert lehet jónak is ítélni, lehet rossznak is, attól függ, ki honnan nézi. Azért hozzá kell tenni, hogy a magyar élmezőny, az első három-négy R5-ös nagyon-nagyon komoly szinten megy. Kiautózzák ezeket az R5-ös autókat, még a VB-s nagyágyúk sem bírtak velük itthon! Az idősebb generáció már régóta megy ilyen autóval, tényleg a saját autójának a határain megy, ismeri mindenki a pályákat. A Csomós pedig rohadt gyors és improvizatív csávó. Ezekkel a fiúkkal még ezzel az autóval sem könnyű tartani a lépést. De ha megnézitek bárhol, például egy olasz bajnokságban induló WRC-R5 történetet, ugyanez a helyzet. Amikor a VB-sek indulnak bemelegítő tesztverseny jelleggel, tehát például egy Neuville indul Olaszországban egy tesztversenyen a Hyundai-jal, akkor az R5-ös élmezőny ott van a nyomában nagyon-nagyon szorosan, főleg ha nincs megfelelő tapadás. Tehát nem lehet akkora különbséget csinálni, mint ahogy a VB-n látja az ember, hogy kilométerenként egy-két másodpercet adnak a WRC-k az R5-nek, mert egyrészt nem vagyok VB kaliberű pilóta, tehát a VB elejének a pilótája, és az autó sem egy top mostani, hanem azért egy 2 éves autóról beszélünk, ami a VB-n rengeteget számít.

Úgyhogy el kell fogadni azt, hogy ahhoz, hogy az R5-ösöket is magunk mögött tudjuk tartani, jól kell gumizni, kellenek a tökéletes beállítások, nem lehet ennyit csúszkálni és többet kell vállalni. Most ezek közül még egyelőre egyiket sem csinálom, mert egyszerűen nem akarok többet vállalni, mert az autó nem sérülhet meg, mert nem tudom újjáépíteni, meg nem akarom összetörni, mert nem vagyok idióta. Egyelőre sokat csúszkálunk, mert a nézőket szeretném kiszolgálni, ezt várják tőlünk, és ezt ígértem nekik. Még nagyon kevés a kilométer, nem vagyunk tökéletesek a beállításokban, és nincs tökéletes gumink sem jelen pillanatban ehhez az autóhoz még. Tehát egyelőre az öt feltételből annyi teljesül, hogy próbálunk menni úgy, ahogy tudunk.

Bútor Robi Citroen C3 WRC murva
Bútor Robi Citroen C3 WRC murva

De azért élvezni tudjátok?

Persze, hogyne! Hát már az marha nagy élmény önmagában, ahogy az emberek élvezik azt, hogy mi ott vagyunk, meg ahogy odajönnek a szervizparkban, ahogy a pálya szélén ugrálnak… Amennyien a teszten voltak, az egy külön világ… Hogyne!

Régi szép időket idéz…

Ez a Citroenes 2000-es éveket idézi. Azt gondolom, hogy a 2000-es évek eleje volt ilyen, amikor még tényleg volt három-négy-öt komoly WRC, akkor volt három-négy komoly kitcar… Amikor az első tíz olyan volt, hogy „hű azt a kurva….” És még mindenki figyelt a látványra, az emberekre… Ezt éltük át újra, és ez tényleg nagyon jó érzés volt, és már ettől is élmény az egész. Vezetni ezt az autót, az meg csodálatos! Ahogy működik… Ez egy mérnöki csoda. Az emberre van hangolva. Beleültem a francia teszten, és rögtön tudtam vele menni. Iszonyatosan jó vezetni egy ilyen autót. De hatalmas feladat és hatalmas felelősség. A felelősséget azért emelem ki, mert az drasztikus. Agyban lekövetni azt, hogy
mit tud egy ilyen autó, és hogy Te azt ésszel kezeld, és ne törd össze… Azt gondolom, hogy ezzel bárki tud gyorsan menni, aki beleül, kérdés az, hogy eljut-e a gyorsasági végéig… Biztos, hogy van, aki sokkal gyorsabban tudna vele menni, mint én, de én azt mondom most belülről, hogy rohadt intelligensnek kell ahhoz lenni, hogy ne dobjál el egy ilyen autót, mert ezzel nagyon könnyű elesni. Ez szerintem nagyon-nagyon fontos.

Bútor Robi Citroen C3 WRC fanok
Bútor Robi Citroen C3 WRC fanok

Elhiteti veled, hogy minden megy?

Abszolút. Azt érzed belülről, hogy nincs vége, de egyszer csak mégis mindennek vége van, hiszen egyszer elenged… Ha megnézed a VB-t, mindenki hatodikban esik el vele, mégpedig akkorát, hogy azt már nem kell újjáépíteni, egyiket se. Jó esetben kiszállsz belőle, leporolod magad és elsétálsz, de ami ott marad, abból már semmi nem használható. És azért látod ott is, hogy milyen sűrűn hibáznak, folyamatosan hullik mindenki kifelé, mert egyszerűen azt hiszed, hogy…

Egyébként már a mi tempónk is néha olyan, hogy már nem hiszem, hogy meg lehet csinálni, ők meg még erre rá tudnak tenni. Igazából repülsz és csúszol az út fölött és hajtanak a kerekek, és valahogy a fizika azt csinálja, meg a futómű, meg minden, hogy próbál az úton tartani… De nem úgy van, mint az R5-ben, hogy érzed, hogy tapadsz, hanem azt érzed, hogy mindig csúszol az út fölött és rohadt gyorsan jönnek a fák.. Hú, nagyon kemény egyébként, tényleg észnél kell lenni. Szóval ennyi előzménnyel lehet gyorsabban menni, csak nem biztos, hogy célba érsz…

A közönség igen hálás. Egyrészt ugye az a tömeg, aki a teszten ott van körülöttetek, amit Te is kiemeltél. Illetve konkrétan kérték, hogy legyen közönségszavazás, hogy Rád szavazhassanak. 🙂 A minap elindult az új hónap embere szavazás, és ott valaki indoklásként a Rád leadott szavazat mellett azt írta, hogy visszajött a régi érzés, gondolat, egymásnak szólás a pálya szélén, hogy „jön a WRC”. Ezt gyakorlatilag Te hoztad vissza a pályára. Mit érzel ebből belül, menet közben. Mert amikor és ahol lehet, fű-fa-virág megállít, megtapogat, veled fotózkodik… De bent, amikor a gyorsasági jön…?

Bútor Robi Citroen C3 WRC szurkolók
Bútor Robi Citroen C3 WRC szurkolók

Az a helyzet, hogy a gyorsaságin, amikor bent vagyok, igazából nem nagyon látom az embereket. Annyira kell koncentrálni az útra meg a vezetésre, hogy teljesen ki kell zárni a külvilágot. Pécsen még azt sem láttam, hogy mennyi ember van ott. Csak azt láttam, hogy amikor mentünk a gyors felé, hogy honnan kezdődött a kocsisor, és hogy olyat láttam, amit tényleg a 2000-es években, hogy Árpád-tető rajtjánál kilométereken keresztül kellett gyalogolni, ha később jöttél, mert ott tudtál megállni a dombtető után még valahol… Ebből tudtam, hogy sokan vannak. De amikor beálltam a rajtba, megmondom őszintén, onnan egy embert se láttam. Olyan szinten kell koncentrálni, és annyira beszűkül a tekinteted, az útra meg a feladatra fókuszálva… De természetesen például most Veszprém rally-n, amikor a kislődi gyorsaságiról jöttünk le a célból, és ott összeér a pálya az úttal, és ott kellett elmenni, ott láttam, hogy hány ember volt. Mindenki kijött az út szélére, lefeküdtek az útra, integettek, ütötték a tetőt… Tényleg valójában visszajött egy olyan feeling, egy olyan szurkolás, amit már elfelejtettünk, hogy van, hogy ilyen lehet. Ez tényleg a WRC-nek köszönhető. Annak köszönhető, hogy én ezt megléptem, annak köszönhető, hogy nyílt teszteket csináltam, annak köszönhető, hogy próbálok látványosan menni… De hát ez is volt a cél. Azt mondtam az elején, hogy kettő cél van: Egyrészt, hogy mi is boldogok legyünk és élvezzük (tehát én is, a navigátorom is és az egész csapatom is, hiszen ők pedig egy modern WRC-t szerelnek, amit kelet-Európában szinte senki sem, de még nyugat Európában is csak egy pár darab van, és nekik is ez egy óriási élmény, mint szerelőknek, meg mint a csapatomnak), másrészt pedig a nézőknek szerettem volna óriási élményt okozni.

Ez is volt a fő kérdés, hogy vajon ezzel vissza lehet-e hozni az embereket… És vissza lehet. De tenni kell érte. Tehát nem csak az autó hozza vissza, és ezt mindenféle nagyképűség nélkül, hanem ez a komplett csomag hozza vissza. Az, hogy szerveztünk két olyan tesztet, amilyet még nem nagyon szervezett senki az elmúlt harminc évben sem. Oda lehetett jönni, parkolót csináltunk, WC-ket hoztunk, büfét csináltunk, volt annyi biztonsági ember, hogy ennyi embert lekezeltek… Hozzáteszem, hogy a nézők borzasztóan korrektül betartották azokat, amiket én abban a levélben leírtam, hogy mit szeretnék, hogy szeretnék. Ütemtervet csináltam, leírtam a pályát, hol lehet parkolni, mikor kell jönni, meddig vagyunk ezen, mikor fordulunk át a másik irányba. Ezt száz százalékosan betartottuk, és ebből egy olyan szuper dolog sült ki, amin én is meglepődtem, hogy az elejétől a végéig összeállt. Tehát, ahogy én ezt megálmodtam, éjszaka a fejemben összeraktam, hogy hogy fogom megcsinálni, azt mondhatom, hogy nagyon kicsi energia befektetéssel meg tudtam csinálni. Ennek én rohadtul örülök. Örülök annak, hogy több ezer embert tudtam úgy effektíve egy A4-es papíron irányítani öt mondatból, hogy ők megértették, hogy ez a teszt csak akkor lehet jó, ha ők is olyanok. Nem hagyott senki szemetet, és nem állt senki olyan helyre, ahova nem szabad, és mindenki a veszprémi teszten az út jobb oldalán parkolt, mert azt kértem, nem a bal oldalon, mert a közutasok azt mondták, hogy csak az egyik oldalra álljunk, és ezt nekem a közút felé be kellett tartani, hogy legközelebb is kapjunk pályát… Az emberek megértették, ami Magyarországon szerintem iszonyatosan ritka, ebben a világban meg főleg, hogy valaki megértse, hogy miért kérsz te valamit, és megcsinálja. És megcsinálták.

Bútor Robi
Bútor Robi

Nem mindegy, hogy ha elmondod nekik, ahogy Te elmondtad ezeket… Az volt eddig egyébként is a jellemző, hogy nincs teszt, illetve nem lehet kimenni. Titkos, szuper titkos.

Persze, én abszolút így gondoltam, láttam ezeket a hibákat, tudtam hogy mit szeretnék másképp csinálni, de ez akár a saját cégem működésére is levetíthető. Én olyan dolgokat várok el, amit meg lehet csinálni, és ami meg van csinálva, azt ki kell fizetni. Tehát ez ugyanúgy áll föl, hogy valamit adsz, akkor valamit kapsz. Ha jót adsz, akkor jót kapsz, ha szart adsz, szart kapsz. Én ezzel abszolút tisztában vagyok, az egész élet így működik szerintem. Épp ezért nagyon minimális energiabefektetés kellett ahhoz, hogy ezek a tesztek így süljenek el. Ez egy szenzációs dolog. Sokan fölhívtak és megkérdezték, hogy honnan van ennyi időm meg energiám. De mondtam nekik, hogy ehhez nem kell sok idő. Ha valami a fejedbe összeállt, és azt Te tudod, hogy hogyan kell megcsinálni, akkor nem kell sok idő hozzá. Ugyanaz, mint ha már valaminek tudod a folyamatát, és nem először csinálod, és minden lépést tudsz, mert ott van az agyadban, hogy ezt hogy kell megcsinálni, akkor ezeket mindent meg lehet csinálni. Tehát ebben semmi extra nincsen. Nem kellett emiatt hétvégén bent maradnom az irodában, éjszakákat bent tölteni.

Átgondoltam a folyamatokat a fejemben éjszaka, hogy mi fog történni. Reggel leírtam egy A4-es oldalra, és két óra múlva minden összeállt. Feltettük a Facebookra, elintéztem a biztonsági embereket, a pályát, mindent. De azt akkor is el kellett volna intéznem, ha egy ember se jött volna. Tehát maga az, ami a nézők miatt volt, az kettő darab WC, meg plusz négy darab biztonsági ember. És ha már három jön meg öt, akkor már plusz kettő tud jönni, mert csak nem hármat írtam oda, hanem ötöt, csak a számot cseréltem ki. Tehát a legnagyobb munkám a levélírás volt. Nem kellett kiküldeni senkinek, megnyomtuk az entert, felment a Facebookra, és onnantól kezdve az a három-négyezer ember, akit érdekelt, látta. És jöttek, és tudták. Ja, meg csináltattam egy parkoló táblát és leütöttük a mezőre, hogy parkoló, meg kihúztunk két szalagot. Tehát ez még 10 perc volt, meg 3000 forint. Tehát sem pénzben, sem energiában, semmiben nem jelentett ez akkora extra dolgot, egyszerűen csak össze kellett rakni fejben, hogy mit szeretnék, és annak a pár embernek, aki segít nekem ezeknek a megvalósításában, a napi listájába bele kellett írnom, hogy csináltassál még kettő darab parkoló táblát, meg vegyél 100 méter szalagot, és azt majd reggel üsd le a két karót, és húzd ki. És ez működött gyönyörűen. Ez egy óriási pozitívum volt az életemben, hogy ezt igenis meg lehet csinálni. Persze sok embernek ez nem tetszik. Aki nem tudta ezt megcsinálni, vagy nem jutott eszébe, vagy nem csinálja meg, az meg most irigy lett.

Épp azt akartam kérdezni, hogy a „szakmán” belül milyen a visszhang. De nem túl jó,
ezek szerint…

Vegyes inkább. Most sajnos elkezdődött egy olyan sztori, amiről most nem fogok annyira részletesen beszélni, de már elkezdtem vele foglalkozni, mert sajnos foglalkoznom kell. Vannak olyan emberek, akinek ez az egész projekt iszonyatosan szúrja a szemét. Én azt gondoltam, hogy azzal a gesztussal, hogy nem megyek be a célba, pedig ORC-vel lehet Magyarországon abszolút versenyt nyerni, elkerülöm a fölösleges kellemetlen szituációkat. Ezért is jelentettem be ezt előre, hogy még csak ne is kelljen találgatnia senkinek, hogy most bemegyek-e vagy nem! Persze eddig senkinek nem volt olyan ORC-s autója, amivel ezt meg lehet tenni, ezért ez a szabály a háttérbe szorult, mert ugye az R5-ösök megnyerték. Csak hát van egy Bútor Robi, akinek szerintük volt annyi pénze, hogy meg tudjon venni egy ilyen autót. Olyan beszólást is kaptam, hogy örökségből könnyű WRC-t venni, ami igazából annyira szíven ütött, hogy Veszprém tréningjéről haza akartam jönni, és azt mondani, hogy eladom és elég volt, mert én ilyen emberekkel nem versenyzek, meg nem megyek egy társaságba, és akkor még nekem kell magyarázkodnom, hogy miből veszek egy ilyen WRC-t… El kell jönni hozzám egy napra, meg kell nézni, hogy mit csináltam az elmúlt huszonöt évben, és akkor el lehet dönteni, hogy örökségből vettem-e vagy a saját munkám eredményéből. Tehát ilyen szintre jutottunk.

Elkezdődött egy titkos szabálymódosítás, amiből annyit lehetett észrevenni, hogy Veszprémben már a hivatalos eredményközlő oldalon nem szerepeltünk az abszolút eredménylistán, ami eddig teljesen normális volt, hogy úgy volt, hogy ORC-s autó ugyanúgy szerepel az abszolút listán, hiszen megnyerheti a versenyt! Tehát Pécs után, amikor is bebizonyosodott, hogy igenis fogunk tudni versenyt nyerni, mert biztos volt, aki azt gondolta, hogy nem, meg majd megnézi, meg úgy sem megy vele gyorsan, meg öreg már, meg hülye már, meg botozni fog, meg minden… Kiderült, hogy nem. Ezért Pécs után elindult egy olyan folyamat, hogy utasították az illetékeseket, hogy ne legyen fent a hivatalos eredményközlésben a mi (P14) időnk. Megköszönve ezzel azt, hogy mit tettünk a magyar ralival ebben az évben eddig, hogy újra felvirágoztattuk ezt a halódó félben lévő sportot, cserébe azt kapom fölülről, hogy levesznek az eredménylistáról, sutyiba, titokba
módosíttatták az eredmény közlő oldalnak a szerkezetét.

Honnan fakadt ez?

Eddig nem volt olyan ORC-s autó, aki tudott az abszolút első helyen menni, eddig jó volt ez a szabály. Abban a pillanatban, hogy van, szúrja a mezőny egy részének a szemét, hogy nem ők vannak az első helyen. Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy úgy tűnik, ezt a versenyzők kérték. Ezt nem magától találta ki szerintem az MNASZ, hanem a versenyzők kérték ezt, hogy le kell takarítani az ORC-s autót a listáról, mert őket zavarja, hogy az első helyen nem ők vannak. És megmondom őszintén, hogy ezek a megnyilvánulások, meg ezek a tettek, amik elindultak, ez csak az első lépés volt. Ez egy folyamat. Hozzáteszem, hogy én nem tudtam erről, mert én mindig a Duen eredményközlő oldalát használom, nem a másikat, és szépen sutyiban történt egy gyors szabálymódosítás. Nem volt kihirdetve határozatban, erről nem tudtak a nézők sem… Év közben… Hiába tettem én meg azt a gesztust, hogy azt mondtam, hogy nem megyek be a célba, nem veszem el a show-t, az ünneplést, a kupát, a pódiumot, a pontokat, semmit se… Ez sem elég, már a sima gyorsaságikon sem lehetek elől az eredménylistán, mert ezeket a nagyon okos srácokat ez is zavarja. Én úgy gondolom, hogy ez annyira az alja ennek a történetnek már, hogy az embernek ez már tényleg el tudja venni a kedvét.

Ha ez a versenyzőktől indult, akkor is ebben partner volt a Szövetség.

Nagyon nagy baj van. Itt most ebből az látszik, hogy itt iszonyat érdekérvényesítés van, mindenféle érdeket át lehet vinni, ha egy bizonyos körnek az érdeke, azt megcsinálják. És ez csak az első lépés volt, jönnek a következő lépések, ami már féligmeddig eljutott hozzám, hogy jövőre külön kategória lesz. Lesz egy új P-csoportos kategória. Most a P14-ben indulunk, minden turbós, négykerekes autó ebben indul. Lesz egy P15, ami kimondottan a WRC lesz, és gondolom az már úgy fog szerepelni, hogy azzal már nem lehet abszolútot nyerni, azzal már nem lehet a pódiumra menni, azzal már nem tudod a kupát megkapni, azzal már alapban nem kapsz pontot, nem leszel rajta az eredménylistákon, tehát gyakorlatilag autózni fogunk a versenyeken magunknak. Amivel megint csak semmi baj nincsen, én teljesen bele tudok ebbe törődni. A nézők ugyanúgy ott lesznek, csak én azt gondolom, hogy ez… Ez már egy olyan önzőség és olyan önös érdekek érvényesítése, szemben azzal, hogy ez a rengeteg ember, aki kint van miattunk, az megnézi az összes többi autót is, szurkol mindenkinek! És a rally ettől eladható. Miért jó egy üres pályán menni, és azt mondani, hogy én vagyok az első, úgy, hogy nem látott senki? Hol vannak a támogatók? Egy üres pályán menő ember hogy magyarázza meg a támogatóknak, hogy miért adjon több millió forintot egy versenyre? Ha van még egyáltalán támogató a Földön…

Miért nem fogadták azt el, hogy ez a hülye gyerek legalább visszahozta az embereket, nem szól bele a bajnokságba, és nekik ebből semmi káruk nem származik…? De nem bírták ki. Ennyit bírtak, kettő versenyt. Vagyis igazából egy versenyt, mert az első módosítás már Veszprémben élt. Én meg nem vettem észre, nekem felhívták rá a figyelmemet a haverjaim, hogy nem vagyunk rajta az abszolút listán, aggódtak, hogy talán kiestünk…

Anno mi kezdtük el először ezt a kiértékelést kirakni a webre a live.rally.hu oldalon, és sajnos már az elején ugyanez ment, a dolgok nem változnak…

Sajnos a negatív dolgok is visszajöttek / beindultak. Természetesen hozzáteszem, hogy kizárólag versenyzői oldalról és ott is egy szűk körnek az oldaláról. Van egy csomó olyan versenyző, aki fölhívott és azt mondta, hogy szenzációs, megköszöni, hogy visszahoztuk az embereket, mert ez neki is milyen jó. Tehát van az értelmes, önzetlen réteg, aki ugyanúgy látja a pozitív oldalát is. Nem feltétlenül az, aki ott van a teszten és ott ölelget közben… Meg fogom tudni, kinek bántotta a szemét, mert érdekel. Legalább megvilágosodom emberekről… Sok emberről eddig is volt olyan tapasztalatom, ami miatt nem tartom vele a kapcsolatot… Ígérem, ha megtudom, közreadom…

De ettől még a Te játékodat rontják el…

Bútor Robi
Bútor Robi

Amikor Veszprémben én ezzel szembesültem, ezekkel az új kis módosításokkal, meg ezekkel a beszólásokkal, hogy nekem miből van a WRC-m, gyakorlatilag a veszprémi tréninget már teljesen más emberként folytattam, mint ahogy elkezdtem. Tudják, hogy engem meg lehet ilyen pszichológiai dolgokkal roppantani. Mindig is működött ez, amikor aktívan mentem, akkor is két perc alatt ki lehetett végezni ilyen görény beszólásokkal, meg ilyen tiszteletlen mocsadék dolgokkal, most meg aztán már főleg. Egy-két ilyen senkiházi gyakorlatilag két perc alatt bele tud gázolni a lelkembe. De hát majd visszakapják az élettől. Ezeknek az embereknek úgysem tudom bebizonyítani, hogy hogyan kell egy ilyet összerakni munkából, mert nem dolgoztak soha. Mert ők autóversenyző x éve… Na mindegy, tehát van negatívum is természetesen, igazi magyaros verzió.

Azért maradsz a pályán, ugye?

Úgyis azt terveztem, hogy csak két-három verseny. Azt a kettő-hármat ki fogom bírni.

És a harmadik már meg is van, hiszen a hétvégén ZEG-en is ott leszel.

Ja, hát ez egy plusz most. 3+fél. 🙂 Mert a harmadik a Mikulás egyébként mindenképpen. Ehhez jött a ZEG Rally Show pluszban. Igazából azt nem versenynek gondolom, hanem inkább egy show-nak, ami gyakorlatilag a neve is. Tényleg egy ilyen kis kétnapos dzsembori. Remélem, hogy nagyon jól fog elsülni, meg sok ember lesz! Úgyhogy ezt csak így bevállaltam pluszba.

És akkor Mikulás, az a következő éles bevezetés.

Igen, így van. Szerintem lesz előtte még egy tesztünk. Megpróbáljuk a francia mérnököt elhozni még, mert a murvatesztre Veszprémbe nem tudott jönni, mert született egy gyereke, előbb mint gondolta… És a beállításokat azért még mindenképpen szeretnénk tökéletesíteni. Nem baj, ha el tudom neki mondani, hogy mit érzek, és hátha lesz rá ötlete. Meg hát a gumikkal is foglalkoznunk kell még. Mindenképpen ki kell próbálnom azt, hogy a puhább gumikkal mennyit bír az autó, meg hogy hogyan fogjuk tudni beosztani. Van sok alkatrész, több beállítást is ki lehet próbálni, de a mérnökkel lerövidíthetjük ezt az utat. Hiszen vannak VB-s tapasztalatból beállításaik, azokkal a beállításokkal megkeressük azt,
ami valóban a legközelebb van a jóhoz, és akkor azon belül a finomítást kell csak megcsinálni. Úgyhogy megpróbáljuk elhozni a mérnököt, azt beszéltük a Zolival, hogy mindenképpen próbálunk időpontot egyeztetni, segítsen egy kicsit. Szerintem az aszfalt beállításunk egyébként jobb volt egy picikét, vagy egyszerűen csak a gumik miatt jobban tudtam hozzá alkalmazkodni. Ott egyszerűbb volt a választás.

Mit tesz hozzá vagy vesz el belőle a gumi? Mert ezzel a mérnöknek nincs tapasztalata. Ezzel a márkával meg tudod ugyanazt csinálni?

Én azt gondolom, hogy ez egy jó gumi, egyszerűen meg kell tanulni menni vele. Azért tud Frici gyorsaságikat nyerni, más meg nem ezzel a gumival, mert ő ment vele annyit, amennyi tapasztalattal meg lehet ezt csinálni. Nem is tudom, Frici hány ezer kilométert ment vele meg hány éve, de már nagyon régóta, és ugye ő tesztelte is, voltak neki ilyen két-háromszáz kilométeres gumi tesztjei… Ez rengeteget számít. Ha elhiszed ennek a guminak a határait… Tény: Teljesen másképp viselkedik, mint egy Pirelli, agyban át kell állni. Nagyon kell tudni keveréket választani, sokkal érzékenyebb a keverék választása, mint egy Pirelli. Azt gondolom, hogy lehet vele jól menni. Az más kérdés, hogy WRC-vel
soha senki nem ment még ilyen gumival. Azért is egy nagyobb feladat, mert a geometriát is hozzá kell valamilyen szinten lőni, és azért igazából ez egy Michelin-es autó. Tehát nekem a legegyszerűbb verzió az lenne, ha megvan az Ogier-nek az összes setup-ja, kiválasztom, hogy melyik pálya áll a legközelebb a magyar pályához, és fölteszem rá azt a gumit, azt a setup-ot, és megyek vele. Csak ugye nincs Michelin gumi. Tehát nem tudtam ezt választani.

A Hankookban nincsenek meg ugyanazok a gumik? Nincs megfeleltetés?

Teljesen más a karakterisztikája. Nem is lehet összehasonlítani, nincs semmi közös benne. Most annyi kezd a közös lenni, hogy egy csomó mérnököt a Michelin-től elvittek, átvett a Hankook, és szerintem az igazi jó gumik jövőre fognak érkezni, mert most adják át a Michelin-es mérnökök azt a tudást a Hankooknak, amit ők ott megszereztek. Úgyhogy szerintem jó lesz 🙂

És jövőre már meg fogják tudni mondani, hogy ez a Hankook gumi felel meg annak a Michelin-nek?

Igen, lehet, hogy azt mondják, hogy ez ennek a Michelin-nek felel meg és ezt tedd föl. Én azért is kezdtem bele ebbe, mert én hiszek abban, hogy ez hosszú távon egy jó történet lesz. Meg ugye egy részben belekeveredtem teszt pilótának is ebbe a Hankook sztoriba a Rally 4-es autóval, ami szintén egy jó dolog, mert tudtam menni százötven kilométert Cereden egy Rally4-es autóval, kipróbáltam 10 féle gumit, és elmondhattam a véleményemet és az érzéseimet, ami szintén egy jó dolog… Aztán, hogy ez jövőre folytatódik-e vagy nem, az egy másik történet. Tehát most egy évre állapodtunk meg, erre a 3,5 versenyre. Meglátjuk, hogy év végén hogyan értékelem ezt az egész együttműködést, meg ők hogyan értékelik, meglátjuk, hogy folytatódik-e a tesztprogram, meglátjuk, hogy milyenek lesznek az új gumik… Tehát sok a kérdés. Ha nem tudunk megegyezni, akkor értelemszerűen megyek Michelin-nel. Akkor az lesz az irány. De én úgy gondolom, hogy itt egy komoly fejlődés lesz, és szeretnék ebben partner lenni. Remélem, hogy tudunk együttműködni! De hát ez a jövő zenéje. Egyelőre ezt az évet látjuk.

Említetted, hogy Mikulás előtt lesz még egy teszt. Azt is olyan nagyszabásúra tervezed, mint az előző kettőt?

Persze, abszolút.

Te fogsz vele menni jövőre is, és csak ha már Te nem játszol vele, akkor engedsz bele mást, vagy ebből nem lesz bérautó?

Citroen C3 WRC
Citroen C3 WRC

Nem lesz belőle bérautó, most úgy gondolom. Volt már több megkeresés is. Ahogy az internetre fölkerült, hogy hozzánk került, rögtön két-három olasz hobbista, akik minden évben szoktak menni WRC-vel, WRC-t bérelnek, akár a Legendre, akár olasz futamokra, rögtön jöttek a megkeresések, hogy lehet-e bérelni. Egyelőre mindenkinek azt írtuk, hogy nem, de értelemszerűen elraktam az elérhetőségeiket, meg a neveket. De igazából nem gondolom, hogy én bérbe szeretném ezt adni. Az a baj, ha ez összetörik, akkor az óriási problémát fog jelenteni. És ha más töri össze, még nagyobbat fog jelenteni, mert tudom, hogy nem fogja kifizetni, mert nem bírja/akarja úgyse. Biztosítást nem nagyon tudunk rá kötni, mert nem kötött rá eddig senki sem, mert a gyár használja őket, és a gyári autóra a gyár nem köt biztosítást…

Úgyhogy biztos, hogy csak ilyen nagyon egyedi feltételekkel, irreális feltételekkel lehetne rá biztosítást kötni. Nekem sincs rá. Ha én töröm össze, akkor az egy másik történet, mert akkor azt tudom, hogy én hibáztam. Ha meg tudjuk csinálni, megcsináljuk, ha nem, akkor igénybe kell venni valami B verziót: Vagy eladni, vagy félretenni és gyűjteni egy kis pénzt és utána megcsinálni… Van karosszéria, alkatrész van, meg lehetne csinálni, csak ha annyira összetörik, akkor az óriási pénz. Hiába tudja kifizetni valaki a bérleti díjat, az árát nem tudja kifizetni, hiszen ha ki tudná, lenne neki sajátja. Én meg úgy vagyok vele, hogy ez most ki van fizetve, nem tartozom senkinek semmivel, ha összetöröm, akkor beállítom ide szépen, letakarjuk, és majd egyszer megcsináltatom, vagy eladom törötten, vagy akármilyen verzió van, de akkor az az én hibám. Úgyhogy egyelőre azt szeretném, hogy ne menjen vele senki, nem adom oda senkinek itthon sem, akár egy teszt erejéig sem, pont az értéke miatt nem, és pont azért, mert én dolgoztam meg érte, és nem szeretném, ha más tenné tönkre az én munkám gyümölcsét. Ennek ez az évi 3 verseny lesz a feladata addig a pillanatig, amíg fenn tudom tartani. Amikor eljön az a pillanat, hogy valamiért nem fog működni, vagy úgy érzem, hogy nem megy, vagy irreálissá vált, akkor pedig el fogom adni. Én azt gondolom, hogy ez egy befektetés, én úgy kezelem az elejétől kezdve, hogy ez többet fog érni, nem kevesebbet. Szentül hiszek ebben, hogy ez egy nagyon komoly befektetés. Most láttam pont egy pár WRC-t fölrakva a rally cars hirdetési oldalra, és tíz-tizenkét éves WRC-k gyakorlatilag olyan áron vannak fölrakva, mint amennyibe ez került. Ezért én azt gondolom, hogy már ma jóval többet ér, mint amennyiért három hónappal ezelőtt vettem.
Amúgy sincsen, meg ebből a fajtából, ebből az utolsó WRC-ből gyakorlatilag szinte nincs eladó. Se Toyotát nem lehet venni, se Hyundai-t, se Citroent, egyedül Fordot lehet venni, de abból meg szinte csak újat, és az egy más játék. Most azért nem is számolok semmit, mert úgy vagyok vele, hogy az ingatlannál se lehet rövidtávon számolni, mert ez egy hosszú távú befektetés, ami egyszer majd eredményt fog produkálni.

Addig meg eljátszol vele…

Ha nem töröm össze, igen, de nem adom meg azt a lehetőséget, hogy más rontsa el ezt a játékot, vagy ezt a befektetést, most tök mindegy, hogy hogy hívjuk.

A márka melléd állt, Te képviselted a veszprémi futamon…

Igen, a márka mellém állt, de egyelőre ez csak egy kezdeti együttműködés, egy jelképes mellém állás, főképpen az én általam befektetett eszközhöz képest. Mindenkinek váratlan volt ez, a Citroen sem volt felkészülve arra, hogy én egy ilyen autóval fogok előrukkolni, nem volt beleírva tavaly szeptemberben a büdzsébe, hogy Bútor Robi vesz egy WRC-t és mellé akarunk állni… Úgyhogy ez egy év közbeni döntés, ami azt gondolom, hogy egy multi életében egy nagy dolog, hogy év közben hozhat egy döntést, és tényleg ezt a Balkányi Gyuri verte végig, és ő intézte el, hogy ez a matrica fölkerülhessen. De gyakorlatilag ez tényleg erre a két versenyre szólt, nem is háromra,Veszprémre és Pécsre.
Azért is tettem fel egyrészt gesztusként, hogy megköszönjem az előző Citroenes időszakot, amikor ugye ennek a sokszorosát kaptam, és gyakorlatilag akkor lettem valaki ebben a sportban. De értelemszerűen jövőre teljesen más feltételekkel tudjuk csak ezt az együttműködést folytatni. Erről folynak a tárgyalások. Remélem, hogy össze fog állni egy olyan csomag, ami mindkét fél számára kielégítő és elfogadható lesz. Én azt gondolom, hogy rengeteg embert hoztunk vissza a pálya szélére, rengetegen látják a Citroen-t és a Citroen WRC-t, és ennek az egész csomagnak egy elég komoly értéke van véleményem szerint. Az, hogy ezt a Citroennél, akár a Citroen Racingnél díjazzák-e, észreveszik-e vagy érdekli-e őket, az már egy másik kérdés. Majd ez is kiderül.

Folyt.köv. hiszen abban a műhelyben áll egy másik közszeretetnek örvendő és nagyon várt autó, kihasználtuk a helyzetet és arról is beszélgettünk egy kicsit…

Közzétéve:
Interjúk kategóriába sorolva