Ez a beszélgetés a ZEG Rally Show előtti hét elején zajlott. A WRC a veszprémi futam után szétszedve, ZEG Rally Show-ra felkészülés közepette volt. Ezt láthatjátok is majd a képeken. Először a WRC-ről és ennek kapcsán egy kicsit a márkáról is beszélgettünk. Több interjúban elhangzott már, hogy milyen sok alkatrész érkezett az autóval. Érkezésünkkor épp abba a problémába csöppentünk, hogy a logisztika így nem olyan egyszerű, nehezen fér el minden a két szervizbuszban…
…A Ducato csordultig, a Renault-ban visszük a dobozos cuccokat, meg a sátrakat, meg a benzint… rengeteg felszerelés van, de egy biztos, hogy sosem volt még ennyi cuccunk. Pont azon gondolkoztam, hogy be kell ruháznom valami normális szervízautóra… Bár világéletemben próbáltam elkerülni, hogy itt legyen egy nagy teherautó, mert egyrészt helyszűke van, másrészt utána már útdíjas, meg regisztrálni kell, meg tachográf… Ezt el akartam kerülni, de nem lehet, mert súlyba se férünk már be a Ducatóba… Úgyhogy nehéz a helyzet. Mindig költeni kell valamire, ennek sosincs vége! 🙂
De azért ennél nagyobb bajod ne legyen, mint az, hogy végre itt van Ő 🙂
Ja, nem, hát ez a legjobb dolog, hogy itt van 🙂 Csak vannak a járulékos dolgok/költségek, amik majd kiszínezik még ezt a történetet…
Mint az építkezéseknél, mikor elkezded, számolsz egyet, aztán…
Hát igen. De azt el szoktam találni 🙂 Abban van rutin. Itt is van, csak ugye nem gondoltam, hogy lesz ennyi cucc. A Skodához annyi alkatrészünk volt, hogy bőven elég volt a Ducato, nem kellett gondolkozni, mert volt két féltengely, két kormányösszekötő, húsz kerék, és kész.
Hiszen ott az alkatrészeket nem adták hozzá…
Hát, nem adták, hanem venni kellett. A Skodánál nem is kell bevásárolni, mert ott tudod, ha rendesen fel van készítve, simán kibír az autó egy versenyt. Nem is kellett rákészülni, mert a verseny után összeírtuk, hogy mi kell hozzá, az két nap múlva itt volt, és
lehet menni tovább. Ehhez, ha bármire szükség van, nincs itt két nap múlva, és az is lehet, hogy gyűjteni kell rá, vagy, hogy le kell gyártatni, várni kell rá, az Isten tudja, hogy mi történhet. Most egyelőre, amiket rendeltünk, egyébként minden volt még raktáron.
Már kellett hozzá valamit rendelni?
Persze, már rendelgetünk. Hát azért történnek extra dolgok. Most eltört egy turbó bilincs például, amiből nem volt. Az egy speciális alkatrész volt, amit rendeltünk. Fékbetétből nem volt elég, abból rendeltünk még egy pár garnitúrát, meg ugye töltögetem a készletet. Amit fölteszünk az autóra, azt rögtön utánrendelem, hogy ne legyen az, hogy elfogy és utána nincs. Tehát például az, hogy most van hat garnitúra féktárcsa, ez nem jelenti azt, hogy elhasználom mindet és majd akkor rendelek, hanem folyamatosan utánrendelek, visszatöltöm a készletet és megtartom a hat garnitúrát… Most azért szaladtunk 500 kilométert, tehát fogyott féktárcsa, fékbetét, GL-szem, aljavédelem, lökhárító alja, lökhárító sarok… Hát ezek a kopó-fogyó dolgok… Majd megmutatom, szépen lefoszlottak. Úgyhogy rendelgetünk, de nagyon lassú a logisztika. Onnan kezdve, hogy kiküldjük az emailt, három-négy hét alatt jönnek meg a cuccok. Akár egy olajszűrő, vagy egy olaj, vagy bármi… Sajnos nagyon lassú.
Ezt most a covid helyzet hozza, vagy ez mindig ilyen lesz? Mire számíthattok?
Ez a Citroen – Peugeot világ más. Itt azért lassabban őrölnek a malmok. A Skoda nagyon meglepő ebben. Olyan ügyfélkiszolgálás van, hogy abba nem lehet belekötni! Mindenki azt mondja… Ők annyira ráálltak, olyan szoftverileg, mint egy webshop: Kinézed a saját számítógépeden, kiválasztod, beteszed a kosárba. Egy tökéletesen működő webshop, csak nagy értékű cuccokkal. Kiutalod a pénzt, két nap múlva csönget a DHL és hozza, és benne van minden, amit rendeltél. Itt nem.
Viszont valószínűleg több autót is adtak így privát kézbe, amihez azt kifejlesztették…
Igen. Egynél többet 🙂 Pont ezt mondta az alkatrészes srác, hogy nincs alkatrész katalógusa, tehát minden egyes dolgot fotózzunk le, amit szeretnénk, kiküldjük a képét, ő beazonosítja, bemegy a raktárba, megnézi, hogy van-e… Tehát ez most igazából ilyen.
Kissé fapados…
Fapadosan működik, igen, és ez a varázsa.
Ez a varázsa, és így Veled foglalkoznak, privát ügyfél vagy. 🙂
Ja, igen, de rohadt lassan…Rá kellett kérdezni, hogy lement-e már megnézni a raktárba, hogy van-e… És akkor így írkálgatunk… Szegény Schafer Zoli barátom nyerte meg ezt a feladatot magának. Ő szokta ezt bonyolítani, én Lacival összeírom, hogy mi kell, ő meg mindig intézi a rendelést. A Skodánál is így volt korábban.
Csak ez most egy kicsit melósabb 🙂
Igen, igen, ezzel egy jóval melósabb verziót nyert meg magának.
Mondod, hogy a Peugeot-Citroen vonalon ez mindig így ment. Tehát a sima R2, meg ezek az ügyfélautók… Mindegyiknél ugyanígy megy?
Hát, olyan franciásan. Sajnos ez nem az erősségük…
A tárcsán is külön van a hőmérő? Az mit csinál ilyenkor?
Igen.
Az a max hőmérsékletet rögzíti, amit elért és ott marad?
Igen, igen. Minden le van hőmérve, tehát a féknyereg, a féktárcsa, a kardán alagút, a csonkállványok… Mindegyiken van hőmérő szalag. A váltón, a diffin, szinte mindenen. Majd meglátod, mész körbe rajta, és látod mindenhol ezeket. Fontos, hiszen abból látjuk, hogy üzemszerű-e minden. De egyébként marha alacsony hőmérsékleten működnek a fékek. Vízhűtéses, és annyira visszahűti a féknyerget a víz, hogy igazából egyáltalán nem melegszenek a fékek. Azt hittem, hogy sokkal nagyobb terhelést fog kapni, sokkal jobban fog melegedni, de nem.
Így tartósabb is?
Azért nem tartós, mert annyira vékonyak a féktárcsák a súly miatt, hogy marha gyorsan elrepednek, tehát azért is kellett már rendelnem, mert gyakorlatilag az 500 kilométer alatt egy olyan tízen darab féktárcsa elköszönt… Ez VB-re van kitalálva, hogy nagyon könnyű legyen a forgó tömeg, és igazából ledobálják nap végén. Mi meg ugye megpróbáltuk elhasználni. Sikerült is. Elrepedt, és dobjuk a kukába, úgyhogy most vastagabbakat rendeltem. Mert mint kiderült, van vastagabb féktárcsa egyébként. Tehát csináltak olyat, ami a VB-re van és könnyű és gyorsan vége van, meg van vastagabb. Úgyhogy én most áttértem a vastagabbakra. Amit mi rendeltünk, az már mind tartósabb lesz.
És akkor most már mindennél rá lehet majd kérdezni, hogy van-e tartósabb ügyfélbarát verzió 🙂
Ügyfélbarát, igen 🙂 De szerintem semmiből nincs, csak a féktárcsából. És nem is tudom, hogy miért csináltak két félét, ha súlyra megyünk, akkor miért nem mind vékony… A raktáros kérdezte, hogy a vékonyabbat kérjük vagy a vastagabbat, így derült ki. Azt
mondta, ami nálunk van, az mind vékony. Megmértük, valóban, azt hiszem, egy milliméterrel vastagabb a teljes vastagságban, de ugye az azért számít, és azt gondolom, hogy jelentősen megnöveli a féktárcsa élettartamát az, hogy vastagabb.
Neked viszont nem az a súly számít, amikor itt versenyzel.
Nem, és valószínűleg nem is fog számítani, úgyhogy ezeket a dolgokat, amit lehet gazdaságosabban csinálni, és nem megy a teljesítmény rovására, azokat megpróbáljuk majd átállítani olyanokra. De biztos nem sok ilyen opció van. Ez a féktárcsa az első, amivel szembesültünk, hogy ezt lehet. És ami marha érdekes volt, hogy kevesebb, mint a felébe került egy darab féktárcsa, mint a Skodára egyébként, tehát az első olyan alkatrész, ami jelentősen olcsóbb, mint egy R5-ösön, az a féktárcsa meg a fékbetét volt egyébként.
Viszont van egy olyan is, ami jelentősen drágább, mert az olajszűrő például 500 euró volt hozzá… Tehát eddig két meglepetés ért a rendeléseknél, az egyik egy iszonyat pozitív, a féktárcsa és fékbetét, és egy nagyon negatív, az pedig az olajszűrő.
De milyen jó, hogy a féktárcsából fogy több. 🙂
Így van, ez így van pontosan. Azt hozzáteszem, hogy ez egy olyan olajszűrő, amit azt hiszem, 1500 kilométerenként kell cserélni. Van benne egy papírszűrő, amit ugye olajcserénként, tehát versenyenként, de az mondjuk 5000 forint, és ez a plusz szűrő, ez
meg mondjuk 500 euró, tehát valószínűleg ennek van valamiféle értelme, hogy miért kell bele. Egyébként mást még olyat nem vettünk, ami szíven ütött volna, vagy nagyon nagy meglepetés lett volna. Egy hőmérséklet patron állt meg rajta, egy turbó hőmérsékletmérő, de az barátságos áron volt. A kormányszervón szivárgott az olaj, egy a kormányműre felrakott kis egységből, az is egy ilyen 300 eurós tétel volt, de azon se lepődtem meg. Tehát egyelőre nem ért olyan nagy meglepetés, ami nagyon nagy negatívum lett volna. Aszfaltról murvára és fordítva is, szépen át tudjuk építeni, tudjuk üzemeltetni, mert egy böffenése nem volt az 500 kilométer alatt, egyelőre megy minden, ahogy terveztem.
Még olyannal sem találkoztatok, hogy véletlen egy Peugeot 208-as vagy egy kis Citroen alkatrészt találtatok volna benne? 🙂
Nem találtunk gyári alkatrészt, még egyet sem. Pont most néztük át a Becsületes Nepperrel. Volt egy forgatás, és próbáltunk keresni benne gyári alkatrészt, de nem találtunk egyet se, de tényleg egyetlen egyet sem. Bár a srácok ránéztek a hátsó lámpára, és azt mondták, hogy megvan: a hátsó lámpa. Mondom, akkor nézzetek be mögé, és rájöttök, hogy csak a búra az, mert ami mögötte van, az egy karbon lap, repülőgép csatikkal, tehát annak semmi köze hozzá.
Akkor tehát a búra.
Igen, a hátsó pereme 🙂 Hát csak maga az üvege, mert hogy azzal nem tud mit csinálni, annak meg kell felelni a KRESZ-nek, de már az, hogy led paneles, de már az, hogy karbonházas, az már teljesen más. Úgyhogy nincsen gyári alkatrész, szinte, azt mondom, hogy tényleg semmi sem. Igazából a karosszériából is iszonyat kevés van meghagyva, talán csak maga a vázszerkezet. De ha belenézel, minden át van alakítva, tényleg minden. A torony a padlólemez kivagdosva, minden szétvágva. Alig van a karosszéria elem, minden karbonból van, hátsó ajtó behegesztve, tehát teljesen más az egész autó, mint egy széria.
Tudom, hogy a murvát szereted. De azért nem fájt, amit láttál az autóból, ahogy fogy?
Igazából inkább a sár volt a probléma, az zabálja. Ugyanez volt a Skodánál is, hogy elhoztam a gyárból a zsír új autót, és Veszprémben kezdtem vele. Ugyanígy nézett ki. Igazából ez a feladata, hogy ezt megcsinálja. Értelemszerűen nem esett jól, hogy hullámos lett az alja a lábamnál például. Leszakadtak az aljavédők, foszlott azért minden,
de én úgy gondolom, hogy ez ezzel jár. Ahhoz, hogy tudd élvezni, nem szabad arra gondolni, hogy mi foszlik róla. Annak ellenére meg azt gondolom, hogy a fő darabok nagyon szépen bírták, és semmi baj nincs. A lökhárítók megmaradtak gyönyörűen, nem tört el semmi. Tényleg az, aminek az a feladata, hogy leszakadjon róla, az szakadt le.
Tehát azért ez ki van találva. Most elkezdtük szépen rendbe tenni, azok az alkatrészek már el vannak pucolgatva, már áll össze, és akkor, amikor átépítettük, és el van mosva minden, le van festve, GL szemek kicserélve, és minden egyéb, ami elfáradt, akkor ez újra rajtkész, és akkor mehet a következő versenyre. Tehát egyszerűen annyi, hogy rengeteg időt zabál föl.
A Citroennél ilyen szintű autót építenek. Igazából mi értelme van ezeknek, hogyha az utcai autóknak közük nincs ezekhez? Ilyen autót tudnak építeni. A minőség, a tudás is… Mégsincs olyan Citroen az utcán, ami tényleg egy sportkocsi… Pedig ott van referenciaként a sportteljesítmény…
Igazából a GTI Peugeot például, mert most már ez egy cég, tehát például 208 GTI Peugeot, az az ő sportautójuk. De hát ők ugye soha nem mentek a nagy teljesítményű sportautó irányába. A Saxo VTS volt anno a legnagyobb, ők nem vitték soha úgy túlzásba,
mint a BMW meg az Audi. Itt mindig a tömegkisautókból volt egy sport verzió. Annyira volt sport, hogy a 80 lóerő helyett 120-140 volt például. Itt ez nem divat. Nem csinálnak összkerekes, nagy turbós, RS Audit vagy M3-as BMW-t, ők máshogy gondolkodnak. Viszont a versenysportban mindig odatették magukat. A Xsara Kitcar is a legjobb kétkerekes volt, a Xsara WRC-vel több világbajnokit nyertek, a DS3 WRC-vel is. Tehát igazából megmutatják a sportban, hogy tudnak jót, az utcán meg csinálják a tömeget.
Folytatás hamarosan következik…
Amikoris szó esik majd a feelingről / hangulatról, a jövőről, de ha már ott voltunk, a VFTS sem maradhatott szó nélkül…