2017. november 22.










Előtte-utána Spicivel



Eger Rally nyitónapján sajtótájékoztatón mutatkozott be Spiciék új csapata. Ezt a lehetőséget kihasználva váltottunk pár szót mind Spicivel, mind újdonsült navigátorával. Persze nem csak az aktuális versenyről kérdeztük Őket.


Tavaly Kazár Miki mellett ültél, most Spici mellett. Mesélj egy kicsit, mi motivált erre a váltásra! - kértük Tomit.

Én mindenképpen ambiciózus vagyok, sokat köszönhetek Mikinek, hiszen ő vitt a rally világába, ő tanított, ő fogta a kezemet, én úgy gondolom, hogy nagyon-nagyon sokat köszönhetek neki, és tisztelgek az ő tudása előtt. Szerettem volna magamat kipróbálni máshol is. Nagyon-nagyon komoly a csapat, komoly a pilóta, nagyobb is a tét, és bízom benne, hogy meg fogok tudni ennek felelni, és majd Miki büszke lesz rám.

A Magyar Bajnokságban egész évet mentek?

Igen, egész évet szeretnénk menni, hál’ Istennek a partnereink is végig kitartanak velünk, úgyhogy mind a hat versenyen ott leszünk.

A nemzetközi futamokon nem te leszel. Időhiány?

Igen. Mivel a munkám engem mindenképpen kötelez, ezért úgy is egyeztünk meg a csapattal, hogy én a magyar futamokat viszem, Tóth Imi pedig a nemzetközit.

Fáj a szíved?

Egy picit fáj, de elsődleges tényleg a munkám. Viszont egy-két versenyre mindenképpen ki szeretnék menni, hiszen az Imi nagyon segíti most is a munkámat itt a magyar futamokon, rengeteget lehet tőle tanulni, és azt gondolom, hogy neki a navigátor múltja, nemzetközi tapasztalata nagyon nagy, nagyon sokat lehet tőle tanulni.

Ha már tanulás Imitől: Hány óra lesz a kezeden? :o)

Kettő. :o) Nagyon meg van fogva, hogy mit hogy kell csinálnom, sok mindent átbeszéltünk, már a pályabejárás előtt is összeültünk és megkérdezte, hogy csináltam-e már pályabejárási itinert, tényleg nagyon komolyan segíti a munkámat. Bízom benne, hogy nagyon sokat fogok tanulni

Aztán visszakanyarodtunk Spicihez a kérdéseinkkel.

Egész szezon itthon plusz RallyCross... Lesz még időd a nemzetközi futamokra?

Remélem! Azt nagyon szeretném, azt szeretném talán az egyik legjobban, de mindent szeretnék. :o)

Vannak konkrétumok a nemzetközi futamokról, hogy melyik lesz?

Nincs. Ez képlékeny, ez annak a függvénye, hogy az autó fejlesztésével hogy haladunk előrefelé, reméljük, hogy végig az MML-lel tudjuk csinálni és tartani az ütemtervet, ennek függvénye az, hogy mennyire sok futamon kell majd induljunk.

A nemzetközi futamok között azért van olyan, amit úgy mindenképpen szeretnél, ami nagy álom?

Bármi. EB, VB, de inkább VB, IRC, nekem mindegy, csak menjünk előre, és nemzetközi legyen, mert úgy gondolom, hogy nagyon nagy kihívás a Magyar Bajnokságban versenyezni is, de a tavalyi romániai év alatt rájöttünk arra, hogy mi is igazán a rally, és nem egészen rally-zunk itthon. Romániában rá kellett jöjjünk arra, hogy vannak ennek a sportnak másabb szépségei is, nem százszor megtanult, begyakorolt pályákon törekedjünk arra, hogy minél gyorsabbak legyünk, hanem olyan pályákon, ahol adott esetben kétszer-háromszor tudunk csak tréningezni. És igazából ettől rally a rally, hogy a navigátor a pilótával együtt dolgozik, és itt az ő összhangjuk adja meg a siker képletét – természetesen a csapat meg az autó is kell hozzá – de az adja meg, hogy ki milyen gyors tud lenni.

Az itthoni futamokat, a Magyar Bajnokságot tekintve: mi a cél? Tudom, hogy még sok a kérdőjel az autó miatt, de azért ki mered mondani, hogy bajnok akarsz lenni?

Természetesen. :o) Bármikor ki merem mondani, én az akarok lenni!

Mennyire reális ez? Látod a többieket...

Hát ezt az 1. verseny után talán már reálisabban fogom látni még az 1. gyorsaságik után sem, az autónkban óriási tartalékok vannak, amit sajnos ezen a versenyen nem fogunk tudni kiaknázni.

Miért is?

Az R4-es szabályok adta keretek miatt: túl nehezek vagyunk, túl böszmék – úgyhogy nem igazán. De rengeteget fogunk tudni gyorsulni az R4-es szabályok adta lehetőségek miatt. A jövő az EVO X-es, ezért is döntöttünk emellett, na meg a meglévő kapcsolatunk is ezt lehetővé tette.

Mit szerettél ebben az autóban legjobban a teszten, és mi az amit legkevésbé?

A legkevésbé azt, hogy nehézkes, kicsit behemót, és úgy érzem benne, hogy nem megy jól. A súlymérés azt igazolja is, hogy nehézkes. Viszont a motorteljesítményre attól függetlenül, hogy én úgy éreztem, hogy nem megy jól, a stopper azt mutatja, hogy jól megy. De ez igazán majd a versenypályán fog eldőlni.

Milyen üzemanyaggal mentek?

Az utolsó pillanatban bioetanolra átprogramozták az angolok, amivel még szintén nehézségeink vannak, hisz nincs lehetőségük padra már, hogy beállítsák, nekik ez teljesen új kihívás, mert ők soha nem használtak ilyen bioetanolt, de szeretik ők is a kihívásokat, azt mondták, úgyhogy mindenképp fogunk majd emiatt is sokat fejlődni, hisz a motor még nincs csúcsra járatva közel sem, nem tudják hogy hol vannak a határok. Mondták, hogy lépésről lépésre haladjunk.

Az R4-esben még mondtad hogy sok lehetőség van. Folyamatosan lesz az R4-nek fejlesztése?

John Easton most repülőn ül, most fog megérkezni, ő tegnap kint volt ezen az FIA ülésen, ami késő éjszakába nyúlott. Ő hozza az R4-es szabályokat. Nem tudom, hogy most igazából az itteni bizottság hogy dönt, hogy miben hogy lehet indulni... Az R4-ben nagyon sok minden változás van. Igazából még én sem tudom pontosan. Tudom, hogy mik voltak, de hogy mit hagytak jóvá, az tegnap derült ki éjszaka, úgyhogy nem tudom pontosan, hogy mi az, amit engedélyeztek, és mi az, amit nem a beadványból. De az biztos, hogy a súlyra például, ami ennek az autónak a legnagyobb hátránya, arra vonatkozólag tudom, hogy mindent jóváhagytak. Sárvédő, ajtó, ablakok, amit lehet könnyebbet fölrakni, de van váltó, futómű... Sajnos ezt az egészet húzták, és most derül ki. Úgy volt, hogy mi március közepétől a X-est már úgy teszteljük kint első pillanattól kezdve, hogy R4-esként, és úgy fejlesztjük, és ide már egy R4-es autóval jövünk és úgy rajtolunk el. De itt minden húzódott sajnos, és ezért nem lett meg, ezért a beszállítók sem készültek el még az első alkatrészekkel sem, amivel a teszteléseket el lehetne kezdeni. Jövő hétre fogják így leszállítani. Egy-két dolog már van.

Akkor most nem egy R4-essel indultok.

Nem. Viszont szeretnénk vele R4-ben menni, ha egy mód van rá, hisz a következő futamtól ha R4-ben megyünk, akkor ha kevesebb ponttal is, de nem egy 0 pontos versenyt zárnánk R4 szempontból. Nem tudom, hogy itt a technikai bizottság hogy fog dönteni, de tudom, hogy más versenyző is gondolkodik ebben: az ASI, a Botka is ugyanúgy gondolkodik, mint mi.

A rallycrossos autókat ki fogja csinálni nektek?

A Mózer autójával fogok menni, egy új autót építenek számomra, a Csík Józsi építi. Józsikával együtt dolgoztam a 2003-as szezonban, az első bajnoki címemhez ő segített hozzá, mint főszerelőm, úgyhogy azt hiszem, hogy most is jól fogunk majd együtt dolgozni. Nagyon-nagyon várom azt is, hisz tetszik: tényleg valóban erős autókkal test-test ellen lehet harcolni, az nagyon nagy kihívás.

Vezettél már ilyen autót egyáltalán?

Tavaly előtt egy tesztre elhívtak, és ott próbáltam beállítani egy EVO VIII-as Mitsubishit, akkor mentem ilyennel először, és meg is tetszett. Ez egész jó kis mulatság. Pont az Európa Bajnokság előtt voltak, már ott voltak akkor a sztárok is, és akkor láttam, hogy ebben azért elég komoly spiritusz van.

A sajtótájékoztatón mondtad, hogy rallycross jól eladható. Úgy látom, elég kevés néző van a Magyar Bajnokságban meg kevés versenyző. Hogy értetted, hogy gondoltad azt, hogy fejlődik a sportág?

Igen, de ha a mostani híreket figyelembe veszed, akkor azt látni, hogy a Révész Tomi ismét visszajön egy abszolút csúcstechnikával. Rallycrossosokkal beszéltem szakágon belül, de mindenki azt mondja, hogy egyre jobban oda fogják tenni magukat, és egyre többen fognak menni, nagyon sok visszatérő van most ebben a szezonban, mint plusz versenyző én is bekerülök ide közéjük... Máriapócsi versenyen voltam jelen, amit láttam egy húsvét alkalmával, ott rengeteg néző volt. Minden sportágtól valamilyen szinten szivárognak el a nézők, legalábbis ez a rally-ra mindenképp vonatkozik, úgy gondolom, hogy a nem kellő és odafigyelő szakági kezelés miatt van ez, hisz még a versenyzők is meginognak, hogy igazából hol versenyezzenek. Ha egy kiegyensúlyozott, biztos, nyugodt háttérrel tudna mindenki versenyezni, és ezzel most nem is igazán az anyagi háttérre gondolok, akkor sokkal több versenyzőnk lenne és sokkal több nézőnk, hisz a nézők is attól vannak becsömölve, amitől minden autóversenyző is már, hogy egy full bizonytalanságba, egy mesterkélt negatív körülmények között kell versenyezni. Ez a jó hangulatát, a lényegét elveszi ennek a sportnak. Ez a nézőkre mindenképp gondolom, hogy így igaz. Én személy szerint azzal a véleménnyel bírok, hogy a WRC-knek a kivonása Magyarországról egy óriási baklövés volt, ez a nézettségen azóta már abszolút meglátszik – kár lenne ezt bármi másra fogni, én úgy gondolom ez így van. Viszont a rallycrossban láthatnak olyan autókat az emberek, amik valóban dübörögnek, csattognak, fütyülnek, kerregnek, lángolnak, ami igazából nézőcsalogató, mert én egy első generációs Octavia WRC-t is egy közepes szintű pilótával sokkal jobban megnézek, mint egy N-es autót egy közepes pilótával. Egy technikai csoda mindegyik. És technikai sportnál mindig is benne van a szóban, hogy technika, és ez vonzza az embereket. Engem is gyerekkoromtól ezért vonzott a technikai sport, hisz olyan dolgokat láttam, olyan technikákat, amiket egyébként a közúton nem.

Már ekkor úgy terveztük, hogy a verseny után ismét beszélgetünk Spicivel, és milyen érdekes lesz akkor más szemszögből tekinteni a dolgokra. Nos, ez a beszélgetés a tervezettnél korábban valósulhatott meg.

Kicsit rövidre sikerült a versenyed. Meséld el, kérlek, hogy milyen volt!

Ahogy mondtam én a legelején is, hogy ez nem a mi versenyünk lesz, én ezt nagyon-nagyon megéreztem, bár azt nem gondoltam, hogy ennyire nem a mi versenyünk... Nagyjából ott tudtunk menni, amire számítottunk, ezeket az időeredményeket saccoltam, ez teljesen rendben is volt. Állítottunk az autón, a második körben sokkal jobb is lett, de távol volt még attól, ami elvárható egy ilyen versenyautótól. És igazából pont a futóműről beszélek... Vannak hiányosságok, amiket majd pótolunk a következő versenyre, és ha minden igaz, ott már R4-esként tudunk elrajtolni ezzel az autóval az új szabályoknak megfelelően. A hiányosságainkat és problémáinkat nélkülözve akár az első helyért is csatázhatunk majd.

Bizakodó voltál a gépátvétel előtt. Min múlott, hogy most nem jött össze az R4?

Több összetevőn is. Ez a csapat homologizálta le ezeket az alkatrészeket, egy részét ők gyártják le, másik részét olyan beszállítók, aki a WRC-nek is gyártották az alkatrészeit. Pillanatnyilag a világon egy darab sem létezik belőle, mi fogjuk az elsőt megkapni és tesztelni. Csupán annyin múlott most, hogy április 1-vel fogadta el az FIA, hogy mik lesznek a homológ alkatrészek, és lehet gyártatni őket. Körülbelül két hét, amíg legyártják az első garnitúrát, és onnantól beépíthető és tesztelhető lesz, most azonban természetesen nem volt még nekünk sem. Ha kész is lett volna az első legyártott garnitura, akkor sem mertük volna megkockáztatni, hogy betegyük, hiszen nagyon friss a szabály, annak elfogadásáig sok volt a bizonytalanság. Ha ide jöttünk volna egy R4-es autóval, és azt mondják, hogy mégsem írták még alá a szabályt, ahogy húzódott ez már jóideje, nem tudtunk volna elrajtolni.

Ezen kívül mit kell még változtani? Mi az, amin kell még finomítani?

Az autónak a súlya a legnagyobb problémája, és ez nagyon könnyen orvosolható. Magyarországon nagyon kiélezett a meccs, ennyi aljavédőt, erős kartelvédőt, tankvédőt, difivédőt, váltó védőt meg ilyeneket el kell hagyni, erről az autóról le kell dobálni, könnyű üléseket kell beletenni, és akkor már nics is problémánk.

A probléma azonban végül nem ez volt, hanem a váltó...

Igen, pont egy olyan dolog, amire nem is gondoltunk. A váltó a 4-es gyorson minden előjel nélkül elromlott. A rajt után szerettem volna negyedibe kapcsolni, bevette a 4. fokozatot, de azonnal ki is dobta. Utána ezt elismételte párszor, amikor például elvettem a gázt, automatikusan kidobta... De úgy gondoltam, hogy mivel nem kattogott, nem kerregett, nem lesz baj, 4. nélkül megyünk tovább. De a keskeny részre érve a negyedikből visszacsapta harmadikba, egy kis idő után pedig egyesbe, és ott meg is állt az egész, szétrobbant a váltó, nem volt tovább.

Addig, amíg mehettetek, hogy érezted magad az autóban?

Jól, mert végre újra versenyutóban ültem, versenyeztem. Azt szoktam mondani, hogy a rajzszögbe is beülök, ha előre megy és gyorsan. Nagy-nagy hiányosságaink voltak, és így nagy kihívás egy ilyen új dologgal megküzdeni, de én szeretem a kihívásokat. Könnyebb lett volna beülni egy kész, jól bevált dologba, de ezt előre így terveztük, hogy benne van. Előre szeretnénk haladni. Mi háborút szeretnénk nyerni, nem csatát. Ehhez nyilván meg kell nyerni a csatákat is, de ez most így alakult.

Az idei évben nincs mínuszolás. Hogy a Te szavaidat idézzem, a csaták sorában az itt szerezhető pontok ebben a kiélezett versenyben nagyon hiányoznak majd. Vagy nem, mert úgyis más kategória?

Az abszolútban mindenképp számít. Ezzel nem tudok mit csinálni, nagyon fog hiányozni. Sokáig gondolkodtunk a legelején, hogy egyáltalán elinduljunk-e ezzel az autóval így ebben a formában, és arra jutottunk, hogy a nulla ponttól bármennyi is több, próbáljuk meg, csináljuk végig, és ki tudja mit hoz a rally. Ez ugyanis egy nagyon érdekes sport, a célban van a vége, mindig csak az utolsó másodpercben mosolyogjon az, akinek mosolyonia kell. Nekünk most nem volt okunk erre a mosolyra, de nem vagyok elkeseredve, mert látom a végét. Ez a sok pont, ami most elúszik, biztos, hogy nagyon hiányzik majd, de nem tudok mit csinálni, nem tudom meg nem történtté tenni.

Az E85-össel hogy sikerült a motort összehangolni? Mi az oka, hogy ezzel próbálkoztatok? Marad ez az R4-ben is majd?

Igen, valószínúleg marad. Az E85-ös olyan üzemanyag, ami jobb a versenybenzinnél. Személy szerint én legalábbis ezt tapasztaltam. Amikor a Botka autójával mentem, hatamas volt a különbség, hiszen Romániában versenybenzinnel mentünk, és láttam a padon, hogy mekkora különbség van, oda-vissza programoztuk az autót. Érezhetően óriási volt a különbség. Teljesítményben is jobb, de az nem számottevő, viszont lényegesen jobb a nyomatéka. Sokkal dinamikusabb, alulról húz... És ráadásul ocsóbb is.

Volt, aki azt mondta ellenérvként, hogy nagy a szórás a minőségében, nincs annyira specifikálva, ahány tankolás, annyi féle...

Igen, ez a veszély benne van, viszont óriási költséget lehet vele megtakarítani éves viszonylatban. Ezért is próbáltuk meg, és persze azért is, mert a magyar mezőny nem teszi lehetővé, hogy ne használd ki a jobb üzemanyag nyújtotta előnyöket.

Hogy szuperált az új navigátor?

Nagyon-nagyon jól. Ahogy jól szuperált az egész csapat is. Mindenki jól dolgozott, összecsiszolódtunk, teljesen új csapat új emberekkel, de mindenki megtanult a másikkal dolgozni, ami hiányosságok voltak, azt megbeszéltük, összecsiszoltuk... Tomi viszont nagyon jó volt, várakozáson felül teljesített. Úgy navigált nekem, mintha száz éve együtt versenyeznénk.

Fájdítjátok a szíveteket és maradtok holnapa, vagy nyomás haza, és a verseny közelébe sem jöttök?

Nem tudom, most fogunk összeülni az angolokkal, megnézzük az autót is, mert felmerült, hogy esetleg a szuper rally szabályai szerint megyünk tovább.

Mikor derül ez ki? Mert ha mentek, azt lassan jelezni kell.

Jeleztük :o) Maximum visszamondjuk, ha úgy alakul. Úgy gondolom, hogy mivel R4-ben fogunk menni a következő versenytől, annak az autónak viszont abszolút más a futóműve, stb., én úgy gondolom, felesleges tovább mennünk, mert azok a tapasztalatok, amiket itt gyűjtünk, nem fogja segíteni a további munkát, miközben rengeteg gumit, féket, egyebet használnánk el. Persze még azt sem tudom, mi károsodott az autón, így lehet, hogy a vitát erről nem is kell lefolytatnunk, a technika eldönti.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek