2017. november 22.










Asi az idei évről és a tervekről


Asi személyisége, versenyzése nem hagyja, hogy az emberek közömbösen viseltessenek iránta: sokan szeretik rajongva, de sokan támadják is. Az idei évben sem volt ez máshogy, ennek megfelelően volt ismét egy "pere", legutóbb azonban a Katalán Rally-n ért el sikert. Őt sem akartuk kihagyni a beszélgetések sorából.

- Ha megengeded, szeretnék időrendben menni. Anno az "ügy" lezárásakor nem akartál beszélni arról, mi lett az "ítélet", hogy ne legyen ebből bajod... Jól sejtem, túl vagy annyira az éven, hogy most már tudunk erről is beszélni?

- Már túl vagyunk, de már annyira túl vagyunk ezeken a dolgokon, hogy nem kell, nem is szeretnék arról beszélni. Már mindenről beszéltünk...

- OK. Azóta túl vagy egy sikeres nemzetközi versenyen is. Mesélj akkor erről!

- Igen. Azt hiszem, mondhatom, hogy ez mind az én életemben, mind a csapat életében egy nagyon fontos mérföldkő. Egy olyan versenyen vettünk részt, amelyen legjobb tudomásom szerint még egyetlen egy magyar versenyző sem vett részt soha, ez a Catalunya Rally volt. Minden idők legjobb magyar rally-s eredményét sikerült elérnünk, ami egy óriási siker volt nekünk, és azt hiszem, mindenki másnak is. Magunk felé ez egy elvárás volt, hogy egy VB futamon szerepeljünk, ráadásul nagyon sokan várták is ezt tőlünk. A barátaink és szurkolóink azért várták, mert hisznek bennünk, és azt gondolták, jó eredményt érhetünk el, az ellenlábasok pedig azzal próbálták magyarázni, hogy azért megyek jól, mert a századszor bejárt magyar pályákon tudunk jó időket menni. Ez most így megnyugtató lehet mindenki számára.

- Ha jól tudom, már többször szóba került, terveztétek, hogy mentek, mész ide. Mi az oka, hogy csak most sikerült, eddig mi volt az akadálya, amiért nem sikerült, és most mi volt az, ami összejött, és ezért sikerülhetett az indulás?

- Igen, ez a Catalunya Rally terv valóban nem egy új keletű sztori. Amikor korábban felmerült a VB futamon való részvétel, valamiért mindig a Catalunya Rally-nál akadtam le. Azt gondolom, hogy egy aszfaltos verseny mindig jobban tervezhető, kevésbé kocsi gyilkos, és nem lehet probléma az utolérésekből adódó porral. (Mint később kiderült, jól döntöttünk, mivel első nap többször egyszerre értünk a stopba az előttünk rajtolóval.) Az időjárás is ideális volt a versenyzésre, sőt még strandolásra is. Mikor 2006-ban szerettünk volna indulni, az akkori RSB-től nem kaptunk rajtengedélyt. Ez a mostani, a 2009-es egy kicsit kérdéses volt, meglesz-e, mert voltak, akik megpróbáltak mindent megtenni annak érdekében, hogy ne kapjunk - azt gondolom, ez a viselkedés méltatlan a magyar rally-hoz - de végülis megkaptuk ezt a lehetőséget, bizonyíthattunk, és azt hiszem, bizonyítottunk is. Mindenki kedvesen fogadott, egy jó hangulatú verseny volt. Szenzációs élményekkel gazdagodtunk. A VB részvételt egyébként merem ajánlani bárkinek bármikor. Ezt a feelinget nem lehet megérezni a pálya széléről. Amikor egy gyorsasági itinere 60-80 oldal, amikor annyi kanyar van egy szakaszon, mint itthon egy egész versenyen, amikor mész kilométereket úgy, hogy fogalmad sincs, hogy a pálya melyik részén vagy, mennyi van hátra... és még is 100%-on teljesítesz. Ez hatalmas dolog. És azt hiszem, hogy a versenyzői pályafutásom csúcsa volt ez a verseny. Kiszámoltuk, hogy a verseny elejétől a végéig egy-másfél másodpercet gyorsultunk magunkhoz képest. Rengeteget állítottunk az autón a verseny folyamán, a hajtáson is rengeteget változtattunk körről-körre. Mindeközben olyan megkülönböztetett figyelmet kaptunk kint, ami számunkra is elképesztő volt. Helyenként több gyári pilótát is meg tudtuk verni, akik elismerésüket fejezték ki. Azt hiszem, büszkék lehetünk az eredményre, amit elértünk.

- Egy gonosz kérdés. Említetted is, hogy itthon mindig azzal vádolnak, hogy ezredszer mész ugyanazon a pályán, azért könnyű... Kint szigorúan betartva a szabályokat háromból kellett abszolválni a felírást? Vagy azért vannak ott lehetőségek...

- Ha valakit érdekel, én pontosan és őszintén elmondom az egészet. Én itthon is ugyanannyit megyek, mint aki járatja a száját, a magyar mezőnyben ebben nincs különbség. Mi a VB-n nagyon betartottuk a szabályokat, amire előzetesen fel is hívták a figyelmet, hogy bármi probléma adódik, azonnal megyünk haza. Ha például a nevezési zárlatot követően ott találnak, ki fognak zárni. Mint ahogy volt olyan már magyar verseny kapcsán, hogy a verseny kiírás megjelenése előtt találkozott velem valaki a későbbi pályán, és kizáratott az adott versenyből... Mi annyit mentünk, amennyi lehetőség volt. A verseny előtt volt a pályabejárás, ami egyébként nem 3, hanem 2 volt. Annyit könnyítettünk - és könnyíthettünk is - hogy a verseny előtt három hónappal kint voltunk, amikoris felírtuk, gyakorlatilag feldolgoztuk a pályákat. Sikerült egy jó itinert írnunk, és ebből mentünk a pályabejáráson is, úgy, ahogyan mindenki más, mi sem lógtunk ki a sorból. Van, aki ezt be meri vallani, van, aki pedig nem. És ami a legfontosabb: ez nem szabálytalan. A nevezési zárlat augusztus 25-én volt, mi ez előtt voltunk két hónappal. Kifejezetten ügyeltünk arra, hogy ne kövessünk el semmi olyat, amit szabálytalannak lehet megítélni, segítve azoknak az embereknek, akik ezzel próbálják magyarázni a sikert. Segítség volt még, hogy kaptunk egy 2008-as belső felvételt, ami szintén sokat segített, már csak azért is, mert az összes pálya méterre pontosan ugyanaz volt, mint az előző évben. Egyébként a figyelem az ellenőrzésekben is megmutatkozott. Az első nap senki nem foglalkozott velünk, senki nem tudta, kik vagyunk, mik vagyunk, a második naptól kezdve azonban, amikor már elől voltunk, gyakorlatilag folyamatosan figyeltek minket, technikai ellenőrzések voltak, amit kicseréltünk, elvitték, leplombálták... Mindeközben pozitív volt a hozzáállás, mindenki gratulált...

- Az idei évben kaptatok hideget-meleget, volt lent - volt fent, most pedig ez a szép siker és emlék zárja az évet... Ha mindezt összegzed, hogy értékeled a 2009-es szezont?

- Ebben az évben volt két nagyon sikeres versenyünk az év elején, amikor meg tudtuk verni például a sokszoros magyar bajnok ifjabb Tóth Jánost, vagy éppen Bérest is, S2000-es autóval, ami óriási nagy siker, és nagy előnnyel végeztünk a magyar bajnokság élén ezeken a futamokon. Ezek után következett három szerencsétlen verseny, ahol - azzal együtt, hogy azt gondolom, ott sem mentünk lassan - nem jöttek ki a dolgok. Estünk-keltünk, amikor mentünk, akkor sem tudtunk elég jól menni, problémáink voltak, és ezzel elúszni látszott a bajnoki reményünk. Tovább kellett lépnünk, most pedig azt gondolom, hogy ezzel a VB futammal feltettük az i-re a pontot, ez a legjobb eredményünk, egész versenyzői pályafutásom legjobb eredménye.

- Jövőre?

- Ez egy nagyon nehéz kérdés. Fogalmam nincs, mi lesz jövőre, amiben az is benne van, hogy a rally szakágban viszályok vannak, mindenki mindenki ellen van, mindenki keresztbe próbál tenni, így nem tudom, mi a jövő. Ha reálisak vagyunk, mindenki azt mondja, hogy ne foglalkozzak én ezzel a bajnoksággal és menjek külföldre, de majd meglátjuk. Mindenesetre ennek is van esélye. De azt kell tudni, hogy két Vb futam annyiba kerül, mint egy komplett magyar bajnokság. Igaz, hogy ugyanannyit is megyünk.

- Ha maradsz, akkor marad ugyanez az autó? Jól értelek? Ebben gondolkozol?

- Természetesen marad az N/4 és a jól bevált márka.

És íme egy kis belső felvétel részlet a spanyol VB futamukról:
Gy10 - El Priorat / La Ribera d'Ebre 2 (hossza: 6:24, mérete: 137MB)






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek