2017. november 21.










Kiss Feri a Zemplén Rallyról
(Forrás: Gran Turismo)

Eltelt már egy kis idő a Zemplén Rally óta. Az elektronikus és nyomtatott sajtóban éles kritikák, sőt kirohanások is jelentek meg ezzel a versennyel kapcsolatban. Lényegében az abszolút első három hely körül folynak a viták. Kiss Feri egy helyet esett vissza az abszolútban a 10 büntető másodperc következtében, amit korai rajtért kapott, így lett harmadik. A másik két érdekelt versenyző véleménye már nyilvánosságra került, most a pécsi versenyzőt kérdeztük a versenyről.

Kiss Feri:
Nagyon jól szervezett verseny volt, ami megszokott Papp Gyuritól és Jacsitól, akik rendezik ezeket a futamokat. Nagyon jó, gyors pályákat találtak, amik gyorsabbak voltak, mint a Mecsek Rallye. Azt nem mondanám, hogy technikásabbak, inkább bevállalósabbak, de nekem nagyon tetszett.

rally.hu: Idén többnyire N-ben mentél, miért indultatok Zemplénben Hideg Krisztián autójával A/8-ban?

KF: Ennek több oka volt. Egyrészt A-ban ment vele Mecseken Hideg Jani, így volt A-s gépkönyve, és így nem kellett újra gépkönyveztetni.

A másik oka az volt, hogy így erősebb az autó kb. 25-30 lóerővel, legalábbis az érzés az, mert jóval erősebb.

Végül úgy gondoltuk, hogy az N-csoportosok elől nem raboljuk a pontokat. Ők - gondolok itt Tagaira és Asira - megküzdöttek egész évben, gondoltam, hogy jó nagy harc lesz közöttük. Ez nem alakult ki, de éppen kialakulhatott volna. Én mentem két versenyt N-es autóval, ahol célba is értünk, nem hittem, hogy nekem bele kellene szólnom az N-es bajnokságba, úgy, hogy bárki elől elvenném a pontokat.

rally.hu: Hogy értékeled az időeredményeket?

KF.: Elkeseredtem már egy kicsit az elején, hogy az Asi túl jó időket ment, annak ellenére, hogy az én autóm erősebb lett pár lóerővel, és én nem értettem ezeket a különbségeket. Igaz, hogy mi nehezebbek vagyunk, - de hiába számolgattuk a súly-lóerő arányt.

Egész évben, amikor N-csoportban mentem Tagai, Asi, Oroszlán és mi nagyjából egy helyen voltunk, egy-két másodpercen belül. Most mi megugrottunk az N-es mezőnytől, mert erősebb lett az autó, de velünk tartott még egy társunk, aki igazából N-csoportos autóval ment, amivel mi nem is foglalkoztunk, mert az abszolútot néztük. Megpróbáltuk valahogy megtartani a második helyet. Amikor a verseny céljába beértünk, akkor derült ki, hogy volt egy korai rajtunk. Tíz éve megyek, soha nem csináltam még korai rajtot, rajtoltam mindenhogyan, hegyi versenyen fotocellára is, sehogy nem sikerült korán berajtolnom. De mindegy, ezzel nem tudtunk mit csinálni, mert idő ellen óvás nincs.

Megpróbáltunk mégis valamit lépni ennek ellenére. Beadtunk egy észrevételt, mert le lett jegyzőkönyvezve, hogy a parc fermébe úgy tolta be egy Zsiguli az Asiék autóját. Ez a jegyzőkönyv állítólag eltűnt, aztán utána mégis előkerült, majd a három sportbírónak megváltozott a véleménye - annak ellenére, hogy ők saját kezűleg írták le ezeket a dolgokat, ahogy ők ezt látták. Ezt követően beadtunk egy óvást - mert ezt elutasították -, hogy a céldobogóra is úgy tolták fel az autót, ahol már több száz ember volt és látta ezeket.

Hogy ebből mi lesz?... Elvileg ezt is elutasították, mi pedig fellebbeztünk.

rally.hu: Itt vannak előttünk az eredménylisták. Minek tulajdonítod, hogy nappal Asi volt jobb nálad, az éjszakai gyorsokon viszont megváltozott a helyzet, Te tudtál neki „adni”?

KF: Lehet, hogy nekem nagyobb a rutinom, vagy én már többet versenyeztem sötétben. Mondják, hogy mindig, mindenki ront sötétben. Pedig szerintem nem volna szabad, mert a pálya ugyanaz.

rally.hu: Néhány versenyzőtársad kiugró jó eredményeit annak tulajdonítják, hogy nagyon pontosan és mindig egyformán nagyon jól mennek. Ehhez képest az éjszakai gyorsokon és a nappal elért eredményeik között jóval nagyobb a különbség mint a Tiédnél…

KF.: Ennek lehet az oka az is, hogy nem versenyzett még sötétben, vagy nem tréningezett sokat sötétben. Mi annak idején, amikor kezdtük versenyzést, még a Zsigulikkal mentünk, szinte csak sötétben tréningeztünk. Tehát felírtuk a pályát világosban, elmentünk éjszaka és folyamatosan éjszaka tréningeztünk amiatt, hogy akkor a szembejövőt lehet látni. Most már mentünk annyit és van annyi kilométer mögöttünk, hogy nem kell így éjszaka „bepontosítani” a pályát.

rally.hu: Olyan pletykát is hallottunk, hogy valamikor verseny közben Asi odament hozzátok, és kérte, hogy adjátok neki a második helyet.

KF: Nem hozzám jött oda. Neveket nem mondok. Asi egy bizonyos embere odament az egyik emberünkhöz, és azt mondta, hogy nekik kell nagyon ez a második hely. Ennyi volt a történet.

rally.hu: Mikor és milyen körülmények között értesültél a korai rajtért kapott büntetésről? Ha jól tudjuk, sem a 12. gyors céljában, sem 15. gyorson nem tájékoztattak benneteket a büntetésről.

KF: Megmondom őszintén, hogy én berágtam. Ott a céldobogónál, amikor már majdnem bementünk a második helyre, szóltak, hogy tolassunk hátra. Én berágtam, elvittem a parc-fermébe az autót és elmentem a szállásra. Ugyan később - mivel rábeszéltek - elmentem a díjkiosztóra, de a díjat nem vettem át, mert nem láttam értelmét ezek után.

Én úgy tudom, hogy, ha korán rajtolsz, a gyors céljában kell, hogy szóljanak. A rajtból átrádióznak, hogy korai rajt történt, aztán ezt megtehették volna következő körben is, utána volt egy átcsoportosító, ott is megtehették volna, sehol nem volt arról szó, hogy korán rajtoltam. Erre ott a céldobogó előtt derült fény…

rally.hu: Asi a 16. gyorson ment egy abszolút időt, mi okozhatta, hogy az autó közvetlenül utána úgy elkezdett „haldokolni”, hogy tologatni kellett?

KF: Véletlen. Véletlen egybeesés. Nem tudom. Én elmondtam az Asinak, a csapatfőnökének és egész csapatának teljesen őszintén, amikor kijöttünk a parc-ferméből, hogy az Asi egy teljesen ügyes és gyors pilóta és egy nagyon jó versenyző lehetne belőle, hogyha a körülötte lévő emberek nem rontanák el, vagy nem próbálnák így segíteni őt. Én elmondtam ezt nekik őszintén, és én ehhez tartom is magam. Azt, hogy ők hol próbálnak valamit gyorsítani, vagy nem gyorsítani, vagy esetleg valamit cserélgetni, nem tudom. Nem is akarok ilyenekkel megvádolni senkit. Valamit nagyon ügyesen csinálnak.

rally.hu: Milyenek a jövő évi kilátások?

KF: Most nagyon csönd van. Bíztatóak a jelek, talán össze fog jönni a WRC - ezerrel dolgozunk érte. Ha valami miatt lehúznák ezt a programot, akkor marad az N-csoport saját autóval - nem bérlünk -, és akkor valószínű, hogy itthon nem nagyon mennénk, hanem inkább elmennénk egy vagy két EB futamra. Az N-es programban itthon nem tudsz mit csinálni!

Pécsett, 2001. november 1.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek