2017. november 22.










Ranga László

Összegezd a 97-es szezont!

Ez egy nagyon nehéz dolog, mert azt hiszem, hogy az egyik legjobb támogatottsággal rendelkező csapat volt a miénk, ez az úgynevezett Mol Rally Team. Amire szüksége lehet egy csapatnak ahhoz, hogy nyerni tudjon, azt mi megkaptuk. Az anyagiakon tehát semmi nem múlott. Szerintem nincs okunk panaszra, mert elég sokszor voltunk közel a Janikáékhoz, - igazából ők a nagy ellenfelek- akik teljesítménye 100%-os, mivel ötből öt versenyen nyertek. Mi hét versenyből egyet műszaki okok miatt kénytelenek voltunk feladni, kettőt nyertünk, kétszer másodikak és kétszer harmadikak voltunk. Voltak szerencsétlen helyzetek ezek közül, pl.: két gyorssal a vége előtt eltört a hátsó „difink”, egy másik alkalommal szerintem szánt szándékkal egy nagyon nagy követ kitettek az útra és ez olyan szerencsétlenül ütötte össze az autó kipufogó rendszerét, hogy elégett az elektronika. Mindenképp jobb helyen szerettünk volna végezni, de ez nem sikerült, a második hely megvan és a Mecsek Rallyen már csak a helyi népes szurkoló tábor és a Mol Rt. kedvéért is elindulunk, amely cég már harmadik éve támogatja ezt a versenyt.

Tökéletes autónk van, talán még vannak tartalékok a Subaruban. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy most vagyok negyven éves és lehet, hogy többet gondolkozom bizonyos szituációkban és ez talán lassítja az embert.

A jövőről?

Novemberben lesz a Semperit Rally, ahol nagy valószínűséggel rajthoz állunk. Nagy örömünkre, így külföldön is kipróbálhatjuk tudásunkat. Az új pályák, az új ellenfelek motiválnak minket és ez jó érzés a magyar bajnokság zárt világa után. A Semperit után zárjuk az évet, tehát a távoli jövőről még semmi biztosat nem tudok. Le kell ülni szponzorainkkal a Mol Rt.-vel, a Medikémiával-amely autófelszerelési cikkekkel foglalkozik-és a Hummel sportruházatot forgalmazó céggel beszélgetni a 98-as támogatásokról.

Ha összehasonlítod az utolsó Lanciádat a mostani Subaruval, az autó mely részén érezhető a legnagyobb fejlődés? Motor, váltó, futómű vagy a gumik...?

A Lancia közel 70-100 lóerővel erősebb lehetett az Imprezánál, ez a különbség visszavezethető az FIA által előírt turbószűkítő használatára. Tehát az autók jóval kevesebb LE-vel gazdálkodnak, de jobb elektronikával és más motor nyomaték megoldásokkal sokkal jobban autózható versenygépeket kaptunk, kisebbek lettek például a „turbólyukak”. Az autó egyéb részei sokkal intelligensebbekké váltak. Én úgy érzem, hogy a Subaru egy továbbfejlesztett Lancia, mert jellegében, felfüggesztésében, a futómű elhelyezésében, a hajtásrendszerében a Lancia részeit lehet felfedezni, illetve annak továbbfejlesztett változatait.

A Subaru amivel én megyek egy elég utolsó fejlesztésű 96-os Impreza, ezzel az autóval nyerte McRae az Akropolisz Rally-t. Az autóban megtalálható az elektromos első és központi differeciálmű. Ez azt jelenti, hogy a műszerfalon található két potméter, amelyek befolyásolják a hajtás erősségét. Egy elektronika vizsgálja a két első kerék közötti fordulatszám különbséget, ami ugyanaz, mint az utcai autókban használt kipörgésgátló, ez egyben a differenciálzár is.

Például: egy 20 km-es gyorsaságin mész ahol van murva, vizes út és jóminőségű aszfalt egyaránt, a hajtásarányt folyamatosan változtatnod kell. Ha vizes füvön akarsz egy hajtűbe befordulni és nagyon erős hajtás van az elején, akkor az autó úgy viselkedik, mint egy elsőkerekes autó, de az autó egyben hátsókerekes is, így lehetetlen bekanyarodni, mert az eleje húzza, a hátulja tolja. Ilyenkor vagy kézifékkel megcsúsztatod a hátulját vagy elöl elveszed a hajtást, hátul pedig van egy 100%-os differenciálmű és ahogy gázt adsz a hátulja kipörög és így tudod fordítani az autót. Túl ezen még a központi differenciálművet is lehet állítani, de ott nem a hajtás arányt, hanem azt, hogy a hajtást azonnal letegye az útra vagy lassan vigye át. Pl.: mikor egy száraz, jóminőségű aszfalton megyünk ráállítom a hajtást és az autó négy kereke forog túl, ha ezen az úton esőben megyünk, akkor el kell vennem a hajtást, hogy ne olyan drasztikusan csússzon meg. Szóval ezek szuper dolgok, de csak akkor ha tudod, hogy hogyan kell beállítani. Kértem, hogy hozzák el nekem Liatti és McRae beállítási adatait, de a szerelők azt mondták, hogy fölösleges, mert a kettő teljesen eltér egymástól és mindkettő nyert már Vb futamot, tehát nem lehet használni, ezt magamnak kell kitalálni. Két választás van, vagy sokat tesztelek, ami hatalmas összegbe kerül, vagy sok verenykilométert teszek meg. Szóval időre van szükségem, hogy megszokjam ezt az igen intelligens versenygépet, de ez is nehéz, mivel kevés versenyünk van és azok is rövidek. Megjegyzem a Lanciának is, akkor éreztem minden rezdülését, mikor már 6 éve versenyeztem vele. Lehet ám, hogy az is benne van, hogy 20 év versenyzői beidegződéssel nehezebben tanulok, mint egy 20 éves pilóta és az is lehet, hogy már nem is keresem annyira a nüánszokat, mint kerestem volna 15 éve.

Tesztelted-e már a Subarut?

Igen, Franciaországban vettünk részt egy teszten, ahol Panizzi, Delacour, Chatriot próbálta a Peugeot 306-ost a Katalán rally előtt. Ezeken a teszteken nem az eredmény a lényeg-ezt egyébként ott tudtam meg, ennek ellenére azért megy a stopper. Az a fontos, hogy mit érez a pilóta. Például: mikor a teszt vége felé beállítottuk a futóművet, a hajtásarányt, a fékeket stb., akkor kikészítettek négy darab Michelint és négy Pirellit, mehettem hatszor az egyikkel és hatszor a másikkal, ült mellettem egy ember aki mérte az időket, de nem árult el semmit csak a legvégén. A Michelinnel csúszkáltam, úgy éreztem, hogy nem megyek nagyon gyorsan, de nagyon látványosan, „ralisan”. A Pirellivel azt éreztem, hogy nagyon tapad, de olyan hegyi stílusban megyek nagyon gyorsan. Az eredmény az, hogy a tizenkét mért idő között nem volt 1 mp különbség. Ez a teszt azért volt, mert nem mindig tudok szerezni csak Pirellit, vagy csak Michelint. Most emiatt megyek szárazon Pirellivel, vizesen meg Michelinnel.

Tavaly a Mecsek Rallyen volt valami „gumizás”, amitől aztán sikerült Érdi Tibor megverni. Hogy is volt ez?

Ott nem arról volt szó, hogy másodszor beletaláltunk egy csúcs gumiba, hanem az első alkalommal választottam rosszat. Ez a Magyarhertelend-Árpádtető közötti gyorsasági 27 km hosszú volt és én egy 20 km-re való gumit választottam, mondván, hogy Magyarhertelend és az Abaligeti út között elég nyitott a pálya, nincsenek nagy kanyarok, aztán Abaligettől Remeterétig megint elég tempósan jövök az erdőben és nem melegszik el a gumi és a Remeteréttől kezdve meg már éreznem kellett volna, hogy meleg a gumi, mert nagyokat kell fékeznem lefele. Ezzel még nem lett volna baj, de kiderült, hogy két gumimelegítő paplanban elszakadt a fűtőszál, így nem tudták megmelegíteni a gumikat. Hideg gumikat kaptam és erről tenyérnyi darabokban szakadt le a gumi és Lapistól lefele, az utolsó 7-8 km-t már szinte vásznon tettem meg. Ezek a gumik egyébként Pirellik voltak, a második körre Michelinek maradtak, amelyeket 30 km-re terveztek, előszedtük a másik szervizbuszból a paplanokat és helyre állt a rend. A gumimelegítés nem azért kell, hogy már az első kanyarban meleg legyen a gumi és megfelelő tapadás legyen, hanem azért, hogy egyenletesen melegedjen. A gumi szerkezete úgy néz ki, hogy alulra vásznat vagy drótot tesznek és erre jön mondjuk 30 réteg gumi. A rajt után a gumi egy párat forog és a felső rétege azonnal megmelegszik, aztán az első nagyobb kanyarnál egy nagy fékezés után egy kéttenyérnyi felületen mondjuk öt réteg nagyon felmelegszik, de az alsóbb rétegek hidegen maradnak és hólyagok keletkeznek, aztán a következő gyorsítás és fékezés után ezek a hólyagok kiszakadnak és leválnak. Tehát azért melegítik a gumikat, hogy egyenletesen melegedjenek és ilyen hólyagok ne keletkezzenek. Így a tavalyi esetre visszatérve, a 20 km-re való gumi elég lett volna ha rendesen fel van melegítve.

Összehasonlítva az utolsó Lanciás év, a 94-es időeredményeit az ideivel, melyik autó gyorsabb?

Nagyon kevés olyan gyorsasági van, amelyik ne változott volna azóta, de egyértelműen a Lancia volt a gyorsabb, ami persze nem véletlen, hiszen 70 vagy talán 100 lóerővel erősebb volt. A rallyban pedig leginkább ez számít, hiába lettek intelligensebbek az autók, hiába lettek jobbak a futóművek, ha gyengébb az autó, akkor lassabban megy.

Az, hogy a Vb-n WRC-k mennek A/8-asok helyett, ez nem fogja vissza a nemzeti bajnokságok technikai fejlődését?

Azt hittem, hogy visszafogja, de tévedtem és szerintem ez ifj. Tóth János nagy szerencséje. Ő egy olyan Celicába ült be tavaly és idén, ami érdektelen a világ számára, így megkaphatta a csúcs autót. Én azért nem kaphattam meg a topot, mert még használták. Tehát 97-ben a 96-os Subarut vezettem és 98 elejére talán azt az autót kapom meg amit 97 elején használtak. Colin McRae egy versenyre használ egy motort én tízre használok egyet, ez úgy lehetséges, hogy elveszik a turbónyomást, az előgyújtást, a benzinnyomást és az autó máris 30-40 lóerővel gyengébb, így végül ugyanazzal az autóval megyek amivel a McRae ment csak az a 30-40 lóerő hiányzik.

Elképzelhető, hogy a magyar bajnokságban láthatunk WRC-t a közeljövőben?

Hogy a csudába ne! Ez nem egy nagy titok, de úgy volt, hogy a Mecsek Rallyen már egy Subaru WRC-vel megyünk, de ez sajnos nem jött össze. Öt eladásra váró WRC van, amelyek közül vásárolhat a CiltiSport vezetője Paul Bernard. Az eredeti tervek szerint már szeptemberben megvehették volna, de a ProDrive még nem ad el autót, mert csak akkor jöhet létre az üzlet, ha a megfelelő pótalkatrészt megveszik hozzá, de a ProDrive jelen pillanatban nem tud megfelelő mennyiségben alkatrészeket biztosítani. Ez egyébként annak köszönhető, hogy a McRae idén nagyon sok autót tört totálkárra. Tehát ott áll az öt eladásra váró WRC, de nincs hozzá féltengely, hajtáslánc, gólyaláb stb...

A Bathó Zoltán Subaruja mennyiben különbözik a tiedtől?

Év elején annyiban különbözött, hogy nem volt benne az elektronikus központi differenciálmű, de Veszprém óta ezt megszerezte és állítólag Kisbérre már a 97-es motorelektronikát vette meg, míg én a 96-ost használom. Így azt gondolom, hogy most már hasonló a két autó. Az év elején az enyém jobb volt.

A Subaru WRC vezérműtengelyén lévő fogaskerék idén három Vb futamon eltört. Ennek a veszélye fennáll nálatok?

Nem, mert ebből is látszik, hogy a mi autóink nincsenek csúcsra járatva. Nem hiszem, hogy ebből a fogaskerékből két félét csinálnának, de nálunk visszaveszik a turbónyomást, az előgyújtást és amit még kell és ezért megyünk tíz versenyt ugyanazzal a motorral.

Ki a kedvenced a Vb menők között?

Nehéz kérdés, mert több is van. Juha Kankkunen a négy világbajnoki címét úgy szerezte, hogy 98 %-nál többet nem autózott ki magából. Carlos Sainz dúsgazdag ember, akinek semmi szüksége arra, hogy 200-zal menjen és mégis 201-gyel próbálkozik állandóan. Számomra talán ő a legnagyobb, mert ha megkapargatjuk a múltját a Fordnál kezdte, aztán világbajnoki címig tesztelte a Toyotát, elment a Subaruhoz és azt is oda tesztelte. A Lanciával nem volt szerencséje, amit én az olasz szerelőinktől is tudok. Ők azt mondták, hogy sok esetben szabotálták és nem szerették egyrészt azért, mert nagyon gazdag, így ő az aki a legtöbb pénzért vezet, hisz nem tudják a tárgyalások során megzsarolni. Egy hatszoros világbajnok autóba ült bele, amit addig a Kankkunen vezetett, akit az egész világ szeret és az Auriol, aki meg mindig mosolyog, egy igazi playboy. A Sainz beült ebbe a gépbe és meg akarta változtatni az olaszokat, minden baj volt, a raktárban rossz helyen voltak a szimeringek, a szevizbuszok rossz irányba álltak stb. De a Sainz szerintem nagyon nagy szervező és kitűnő pilóta.

Nem szeretem McRae-t, mert nem a vezetési stílusom. A Korzika Rallyról láttam egy felvételt még a lila színű Legacyval ment és nagyon szépen megy, de letöri a kormányt a helyéről, jobb oldalra koppanás-bal oldalra koppanás szóval így autózunk és befordul a házak közé és sok, megpördül az autó és szemben megáll a menetiránnyal. Ha vissza menne 50 métert akkor simán megfordulhatna, de addig jobb oldalt sziklafal, bal oldalt ház és ő csak 40 métert megy vissza, behúzza a kéziféket, minden leszakad elől-hátul, úgy, hogy addig semmi baja nem volt az autónak, én akkor azt mondtam ez egy gyilkos, ez nem szereti az autót, pedig az autónak lelke van. Na azóta nem szeretem a McRae-t. Amellett, hogy nagyon gyors, ha nem tiltják el a Toyotákat sose lett volna világbajnok.

Melyik a kedvenc autód a Vb mezőnyban?

Nagyon tetszett eddig a Toyota Celica, nagyon tetszik a Subaru WRC-je is. Ha választhatnék, akkor azért mégis a Subaru WRC-t választanám.

Mäkinen és Mitsubishi szóba se jött.

Mäkinen annyira jó és sallang mentes és a Mitsubishi annyira zárt világ, hogy szóba se jöhet. Nagyon kicsi manufaktúra készíti az autókat, kábé tízszer annyian dolgoznak a Prodrive-nál, vagy a Toyota Team Europe-nál. Földi ember nem gondolkodhat Mitsubishiben, ez olyan, mint mikor fiatal koromban láttuk a Mecseken a cseh Skodákat és akkor azt mondtuk, ez igen, ez aztán autó és akkor mentek magyarok is ilyennel, Ivánszky Árpi, Balatonyi Misi, kívülről az is Skoda volt, de semmi köze nem volt ahhoz az autóhoz.

Ha F2-essel kellene menned ez visszalépés lenne számodra?

Egy F2-essel bármikor szívesen mennék, ha a magyar bajnokságot aszfalton rendeznék, de murván ilyennel menni, pláne egy A/8-as után, az valami őrület lehet, nem biztos, hogy bevállalnám, nagyon fárasztó dolog lehet.

A magyar mezőnyben kit tudnál elképzelni utódnak?

Ezt a kérdést már a Janikának kéne feltenni, de azért köszönöm a kérdést. Nagyon sok jó pilóta van a magyar bajnokságban, de nagyon nehéz ezt megmondani, mert sok az olyan fiatal tehetséges fiú, aki nem olyan berendezésben ül, ahol észrevehetnék, hogy mennyire tehetséges.

A teljesség igénye nélkül és bármiféle sorrend nélkül Kiss Ferit és Hideg Krisztiánt meg kell említeni. Krisztián, olyan Porth Gabis, Kákonyi Attilás tehetség. Porth Gabi a világ egyik legnagyobb tehetsége, csak nem jött ki ő belőle se. Ők bármikor képesek voltak arra, hogy engem vagy bárki mást pozdorjává verjenek, csak ez hosszútávon nem működött. A „Cigány” is egy hatalmas géniusz, a baj az, hogy csak a kezét és a lábát viszi be az autóba és az agyát otthon hagyja.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek