2017. november 22.










Fülöp Rajmund

Hogyan kerültél kapcsolatba az autósporttal?

A legelső ralival kapcsolatos élményem, úgy 4-5 éves koromban lehetett. A Casco Rallye átment Tarjánon, azt hiszem akkor fertőzött meg a rali. Ott meg is fogadtam, hogy ez nekem kell és ezt akarom csinálni majd ha nagy leszek. Ez végigkísérte az egész fiatalságomat, mindaddig amíg lett jogosítványom, bár már előtte is próbálkoztam. Iványi Sanyi gyerekkori barátom volt, azt mondta, hogy ő navigátor szeretne lenni, majd ha nagy lesz, tehát felosztottuk a szerepeket. Már akkor suhantunk, felírtuk a gyorsaságikat, ahogy hallottuk, de az alapok pontosan ugyanazok voltak, amire ma felépítek egy itinert.

Volt versenyző ismerősötök aki segített ebben, vagy csak úgy mentetek a saját fejetek után?

Nem. Az első versenyző ismerősöm Sanyi volt, aki 3 évvel előbb kezdte, mert volt rá lehetősége, hogy másodosztályban navigáljon valakinek.

Te mikor ültél először versenykörülmények között autóban?

Ahogy a jogsim meglett, 89-től jártam ügyességi versenyekre, aztán 92-ben elkezdtem ralikrosszozni. 1995-ben indultam az első rali versenyen, a Miskolc Rally-n, egy Ford Fiestával, akkor Sanyi navigált.

Hogyan folyatódott?

Ez a verseny rögtön egy totálkárral kezdődött, egy bal hátsó lámpa maradt az egész autóból. Ez kellő inspirációt adott számunkra, hogy megmutassuk, ennél többre vagyunk képesek, hiszen a másodosztályban tényleg az abszolút első helyről estünk ki. Csak úgy jöttünk és mindjárt az elejébe kerültünk. A következő évben már egy rendes csapattal, egy rendes háttérrel, egy "A" csoportos gyári Favorittal vágtunk neki, megnyertük az első versenyt, ill. egy kivételével az összest. Abban az évben az utolsó versenyen Mecseken már az első osztályban álltunk rajthoz, és egyből kategória-győztesként értünk célba.

A következő évben már a Feliciás-korszak következett.

Igen. Az év végi díjkiosztón, az akkor nagyon komoly csapatnak számító Leier-Márton csapat vezetője, Márton Laci megkeresett, hogy lenne-e kedvem az ő csapatukban versenyezni, ha adnak autót, gumit, benzint, illetve majdnem mindent. Egy olyan dolog történt velem, amiről korábban azt hittem, hogy ilyen csak az ember álmában fordul elő. És mégis, ez a valóság volt.

Hogy tetszett az az év, és egyáltalán az az autó?

Az egy nagyon szép év és egy nagyon jó autó volt, majd' mindegyik futamot megnyertük. Így 1997-ben az "F2"-ben harmadikok lettünk, a kategóriát megnyertük, és az év utolsó versenyén sikerült váltani. Az évadzáró Mecsek Rallye-n a Gili-féle Audival állhattam rajthoz és az abszolút 8. helyen végeztem.

Hogy értékeled az első összkerekes szerepléseteket?

Igazából eléggé lehangolódtunk azon a versenyen, mert jobb helyen szerettünk volna végezni.

Mitől hangolódtatok le?

Azt hittük, hogy sokkal egyszerűbb az elejében menni. Ma már azt mondom, hogy nem lebecsülendő eredmény az autó képességeihez mérten. Az az Audi egyáltalán nem volt top-autó, ráadásul a verseny-kilométerek hiánya miatt nem tudtuk kiautózni az autóban rejlő lehetőségeket sem. Azt tartom nagy dolognak, hogy hibátlanul végigmentünk, egy karcolást nem csináltunk, és azért volt egy pár gyorsasági, ahol abszolút 3. időt értünk el.

A következő év már az Audi jegyében telt?

Igen, rögtön az első versenyen, Esztergomban abszolút harmadikak lettünk, tehát már lényegesen jobb lett, a Kassa Rallye-n pedig negyedikként értünk célba. A Miskolc Rallye-n egy óriásit estünk, ami a pályafutásomat egy kicsit keresztbe törte.

Mi miatt?

Egyrészt azért, mert megsérültünk, mindketten kórházba kerültünk, időbe telt míg felépültünk - a következő versenyen nem is tudtunk elindulni. Kimaradt egy verseny, az autó nem készült el, béreltünk egy Audit Manfred Stohl-tól. Nagyon mellényúltunk, rossz autó volt, szenvedés volt vele a versenyzés. Valahogy behoztuk a 8. helyre.

Újra a Mecsek Rallye hozta a változást, kaptunk egy Toyota Celica GT Four-t, ott azonban nagyon magas volt a mérce. Arról volt szó ugyanis, hogy ha azt a Mecsek Rallye-t megnyerjük, akkor a következő évben végig versenyezhetünk, ha nem, akkor az OMV eláll a támogatásunktól. Ezt a nyomást nem bírtuk kellőképpen kezelni és a második gyorsaságin lecsúsztunk egy kicsit az útról, eltaláltunk egy kisebb fát. Ez önmagában nem lett volna baj, mert olyan 20 másodperces veszteséggel kiértünk a gyorsaságiról, de az Intercooler megsérült, és nagyon felment a víz hőmérséklet. A csapat azt mondta, hogy itt a vége, mert a motor megsérülhet, ha tovább hajtjuk. Egy csapásra így lett vége az OMV-s kapcsolatunknak. 1998-as évben az abszolút 7. helyet szereztük meg.

1999-ben a Hungaroweiss támogatásával sikerült hozzájutnom egy Skoda Octaviához. Az Octáviás év sem kezdődött valami fényesen, rögtön egy totálkárral mutatkoztunk be az Esztergom Rallye-n, ez szinte az egész évre rányomta a bélyegét. Új volt a navigátorom, Répa Kati, új volt az autó, új volt a csapat, és rögtön egy óriásit estük. Összesen háromszor értünk célba, azt hiszem ez a pályafutásom mélypontját jelentette.


Idén már nagyon sok szerencsém volt, és nagyon sok szép emlék fűz ehhez az évhez. Kétszer nyertünk, abból az egyik a Budapest Rallye volt, ami dupla szorzójú, a másik pedig az Esztergom Rallye. Megnyertük az F2 bajnokságot egy új navigátorral, Ferencz Ramonnal és új szponzorokkal. A Hungaroweiss változatlanul maradt, és azt hiszem ez volt a siker titka. Egy pontos, jól szervezett csapat, viszonylag jó anyagi körülmények között. Nagyon fontos volt, hogy mindig meg tudtuk venni azokat a alkatrészeket, amik a célba éréshez elengedhetetlenek voltak. Ez a titka, költeni kell rá és akkor minden megy.

Karriered úgy indult, hogy gyakorlatilag berobbantál a magyar ralisport élvonalába, szupertehetségnek kiáltottak ki, amikor Felicia-val mentél. A karriered azóta lelassult.

Ez pontosan így van, ezt a lendületet pontosan az Audival való esés törte meg. Ha akkor nem esünk el - de ilyen persze nincs -, akkor az abszolút második vagy harmadik helyen végeztünk volna az év végi összesítésben. Ha teljesen normálisan a saját tempónkat autózunk, igazából mindig ott lehettünk volna a nagyok árnyékában. A nagyok hibáiból elcsíphettünk volna egy-két jó eredményt. Abban az évben sajnos mi is azok közé tartoztunk, akik hibáztak és hat futamot rendeztek a magyar bajnokságban mínuszolás nélkül, így mindegyik verseny számított. Ha csak célba értünk volna egy 3.-4.-5.-6. helyen, akkor azért év végén egy abszolút 2.-3. hely meg lett volna, és egy olyan kis csapattól mint amilyen a mienk volt, az egy óriási szám lett volna, és sokkal komolyabb folytatás lett volna az OMV-vel közösen.

Valószínűleg másképp alakult volna a karrierem, de még így se késtem le semmiről, nem vagyok még öreg. Mindenkinek lehetnek mélypontok a karrierjében, és erre szükség van ahhoz, hogy az ember tudja tisztelni azt, amikor minden rendben van.

Ez az F2-es bajnoki cím azért talán jelenthet valami kilábalást.

Igen, én mindenképpen azt gondolom, hogy ez egy kilábalás lesz, és remélem, hogy jó indíték lesz az esetleges nemzetközi szereplésünkhöz.

Lehet-e tudni valamit a jővőről?

Nagyon szeretnénk a Super 1600-as világbajnoki sorozaton indulni valamilyen autóval. Egy Ford Puma-ra van némi esélyünk ,de nagyon hosszú még a tél, és sok marketing munka áll előttünk, hogy a teljes költségvetést megteremtsük. Ha sikerül, akkor az egy nagyon nagy kihívás lesz, hiszen akkor a világbajnoki sorozatban indulhatunk. Ez mindegyikünk nagy álma.

Mesélj valamit a Ford Puma tesztről!

Nagyon jó autó a Ford Puma. A Ford Motorsport meghívott egy két napos tesztre. Egy 1600-as 220 LE-s Ford Puma Kit Car-t próbálhattunk ki. Két napig láttuk ,hogy hogyan csinálják a gyári csapatok, milyen költségvetéssel dolgoznak. Igazából így lehet nagyon jól menni, hogy ha egy versenyt egy ilyen teszt előz meg, illetve ha egy versenyt egy ilyen teszttel zárnak. És azt hiszem, hogy meg van az a recept, miért is olyan jók ők.

És hogy zajlott a teszt rád eső része?

Beállították az autót a méretemre, az egyik mérnökökkel mentem pár kört, átvariálták a beállításokat, hisz ők a számítógépről nagyjából látták, hogy milyen stílusban vezetek. A finom beállítások után a San Remo Rally egy gyorsaságiját lezárták és azon mehettünk mindkét irányba. Igazán nem mérték az időket, de a végén kinyomtatták, hogy ki milyen szinten használta ki az autót. Én azt hiszem, hogy megfeleltem, hiszen hogyha egy kis aprópénzt tudnék magammal vinni, akkor befogadnának a csapatukba. Ez azért nagy dolog, hisz nem mindenkinek kínálták fel ezt a lehetőséget, jelenleg ezen dolgozunk és remélem összejön.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek