2017. november 22.










Aschenbrenner György

Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?

Nagyon rövid múltra tekint vissza ralis pályafutásom. 1996-ban kezdtem el szlalom versenyeken indulni egy TDI I-es Golffal. A sikereken felbuzdulva, és barátaim bíztatására elindultam a szombathelyi Rally III-as futamon. Gondoltam egy nagyot és az utcai TDI II-es Golfomat bebukócsöveztem és azzal vettem részt a versenyen. 110 indulóból az abszolút első helyen végeztem. 1997-ben még megpróbálkoztam a veszprémi Mikulás Rallye-val, az sem sikerült rosszul, az abszolút első két helyen egy-egy első osztályú Escort Cosworth végzett, én lettem a harmadik. Ott is a II-es Golfommal mentem, egyébként azóta is azzal az autóval tréningezek és utcára is azt használom. Az év végén megvásároltuk Radóné 205-ös GTI-jét, amivel másodosztályban szerettünk volna rajthoz állni. Radó István segítségével azonban sikerült egy magyar Suzukiba beleülni. Így sokkal jobban jártam, mivel most már látom, hogy a Peugeot-val nem tudtam volna végigversenyezni az évet, a Suzuki Kupa sokkal kevesebb anyagi áldozatot követelt.

Radóék is jól jártak, hisz eggyel kevesebb ellenféllel kellett számolniuk, és Marika meg is nyerte a bajnokságot. És ezzel nem azt mondom, hogy ha a Peugeot-val indultam volna, akkor én vagyok a bajnok. Marikát nagyon okos versenyzőnek tartom, és ez a raliban nagyon fontos, sokkal fontosabb, mint a tehetség. Persze mindkettőre szükség van, de mondom az ész nagyon fontos.

1998-ban nem tudtam megnyerni a bajnokságot, mivel az idénynyitó versenyen Esztergomban vezető helyről estem ki, ugyanis nekimentem egy nagyobb kőnek, s így kilyukadt a hűtő. A pontozási rendszer sajátosságainak köszönhetően a hátralévő három futamot hiába nyertem torony magasan, nem én lettem a bajnok, hanem Varga Elemér. Szerencse is kell a ralihoz nem elég csak gyorsan menni.

1999-ben már rövid váltó volt az autókon, a katalizátort lehetett nélkülözni, így az autók kicsit felgyorsultak. Két alkalommal az abszolút második helyen végeztem és ez sokaknak nagyon tetszett. Az lett az elvem, hogy inkább egy kicsit lassabban, de hibátlanul.

A rally.hu fórumán elég sok vád ért téged. Sokan azt mondták, hogy csak csalással lehet ilyen eredményeket elérni?

2000-ben a Suzuki Rt.-től azt a lehetőséget kaptam, hogy Ausztriából egy A-s Zellhoffer-féle Suzukit bérelnek a részemre. A szóban forgó Suzukival Martin Zellhoffer, tavaly az A5-ös kategóriát szinte minden alakalommal megnyerte, végül pedig osztrák bajnok lett. Az autóról azt kell tudni, hogy ötsebességes, hagyományos szinkronos, „speres” váltó van benne, kb. 132-135 lóerős. Nagy várakozás előzte meg az idei évet. Az ellenfelek tamáskodva néztek, azt mondták, hogy N-es autóval könnyű volt menni. Igazából én féltem a legjobban, hogy talán még sem tudom majd megfelelően vezetni ezt az autót. Az első verseny izgalmasra sikeredett, azóta sokkal magabiztosabban vezetem. Mivel ez egy bérautó, csak a versenyre kapom meg. Az osztrákok intézik a szervizelést, mi csak segítjük a munkájukat.

Egész versenyzői pályafutásomat végigkíséri ez a vád. Nagyon kevés ember tudja elviselni, ha valaki gyorsabb nála, sőt ha sokkal gyorsabb. Szerintem nem nekem kellene magyarázkodni, hogy miért megyek gyorsabban náluk, hanem nekik, hogy miért mennek olyan lassan. Többször olvastam a Fórumot és nem méltattam őket válaszra. Olyan dolgokat vágtak a fejemhez, amit egy gyári csapat sem tud megvalósítani. Azt, hogy nagyobb az autóm motorja már nem is említem ez az alaphelyzet, ezen kívül sokak szerint autót cseréltem, gázzal mentem stb...

Nem gondolod, hogy az autó és a csoportváltásod elhallgatatta kritikusaid jórészét?

Most, hogy A-s autóval megyek, még mindig sokan meg vannak győződve arról, hogy motorom legalább 1600 köbcentis, de való igaz, hogy sok ember már másként vélekedik rólam.

A miskolci futamon az A6-osokat is megvertem, igaz Kesónak gondjai voltak. Egy 2000-es autót szerintem ezzel az autóval csak akkor lehet megverni, ha problémáik vannak. Szerintem egész versenyen egyenletes tempót autózok, ha valakit egy gyorson megverek, akkor az nem azt jelenti, hogy én rettenetesen jól mentem, hanem azt, hogy ő hibázott. Ha egy 2000-es autón minden rendben van és a pilóta is képben van a pályát illetően, akkor egy hosszabb szakaszon akár fél percet is adhat nekem. Tehát nincs értelme velük harcolni.

(Asztalunknál ül Varga Jenő is, Asi volt ellenfele) Jenő épp te írtad a Fórumon, hogy sosem láttad, hogy Asi csal, csak azt, hogy rendkívül lelkiismeretesen készül fel a versenyekre. Mit jelent ez a lelkiismeretes felkészülés?

Próbálok minél többet menni egy-egy pályán. 15-20-at mész egy pályán és már minden méterét ismered. Nagyon fontos a pontos itiner írás, és sok versenyzőnél ezt hiányolom. Nagyon pontos itinert kell írni, és minden egyes kanyart meg kell valahogy különböztetni. Hasonló erősségű kanyarok között is rendkívül nagy lehet a különbség. A régebbi versenyzők nagy része, szinte minden régi pályát kívülről ismer. Azt tudom őt év múlva hasonlóképp fogom én is ismerni ezeket a pályákat. Ez szomorú, mert a rali nem erről szól.

Igaz-e az a legenda, hogy volt olyan gyorsasági, ahol a navigátorodnak nem volt más dolga, mint téged lelkesíteni?

Nem, ez nem igaz. A navigátoromnak nem engedem meg, hogy beleszóljon, hogy gyorsan vagy lassan menjek. Valahányszor beleszólt, mindig valami galibába keveredtünk. Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de jó az önkontrolom, én is érzem, mikor megyek jól és mikor lassabban. Az igaz, hogy vannak olyan gyorsaságik, vagy csak bizonyos részek, ahol a navigátorom nem mond semmit. Ilyen például az Oroszlány-Pusztavám, most a Székesfehérvár-Kisbér Rallye-n volt ez a Kőhányás gyorsasági, mikor rátértünk a jól ismert részre, akkor a navigátorom abbahagyta a diktálást.

Miben tér el az általad megkövetelt itiner másokétól?

Nagyon részletes, pontos itinert írok. Azt is leírom, hogy egy bizonyos kanyart honnan kezdek, melyiket tartsam sokáig kint, melyik van a közepén vagy a végén tövön. A sebességi fokozatokat a tréningen nem tudom meghatározni, de már azt is kezdem érezni. A Suzuki Kupás időben, magyar Suzukival tudtam tréningezni, szinte együtt éltem az autóval, közel jártam a 100%-hoz. A mostani autóval még távol vagyok attól.

Manapság is indulsz szlalom-versenyeken?

Mikor csak időm engedi, elindulok. Több autóversenyzőt sértettem meg azzal a javaslatommal, hogy előbb induljon szlalom-versenyen, és ha ott jól megy, akkor induljon rali futamon. Aki nem tud lassan jól menni, az ne akarjon 150-nel nézők között száguldozni.

Magadat inkább a született tehetségek közé sorolod vagy inkább tanulós fajta vagy?

Szerintem nincs olyan, hogy született tehetség, mindenkinek tanulnia kell. Valakinek könnyebben megy a tanulás, valakinek nehezebben.

Van, aki bármilyen autóban ülve képes ugyanazt, vagy közel ugyanazt a teljesítményt nyújtani. Mások csak egy autóra lövik be magukat, és csak abban az autóban képesek jó teljesítményre.

Nagyon kevés autóban ültem. Az I-es Golfom óta nem ültem olyan autóban, amit legalább olyan nehéz lett volna vezetni. Nagyon erős volt, de a futóműve egy nagy nulla. Tempósabb pályákon volt, hogy csak egy kereke érte a földet. Szerintem sokat fejlődtem azáltal, hogy azzal az autóval tudtam menni.

Hogy képzeled el a jövődet?

Ha nagyon optimistán képzelem el, akkor WRC-vel szeretnék menni. Ha reálisan, akkor megpróbálok a Suzuki-val jól szerepelni. Remélem, így a Suzuki kitart mellettem.

Hallani pletykákat egy Baleno kit carról.

Nincs semmi valóságalapja. Olyan, hogy Baleno kit car csak Japánban létezik. 1800 köbcentis, tehát nem is lehet versenyképes az európai kit carokkal. Japánban inkább murva pályákon használják, nem is lehet tudni, hogy mennyire lenne itt versenyképes. Szerintem a Suzuki gyárnak jó fogás lenne egy Baleno-t indítani a magyar bajnokságban. Lehet, hogy gyökeresen megváltoztatná az embereknek a Suzuki-ról alkotott véleményét.

Tényleg megelégednék, egy Baleno-val, de egyelőre nem látom, hogy ennek, hogy lehetne előteremteni az anyagi alapjait és egyáltalán, hogy kerülhetne ide egy autó Japánból. Olyan, hogy Suzuki Motorsport nem létezik. Egy Tajima nevű úriember építi az autókat és versenyzik is vele. Ha nem tudnánk megoldani az alkatrész-utánpótlást, akkor az rosszabb lenne, mint egy jó N-es autó. Szóval az egész nagyon ködös.

Ha nem tudnál Baleno-ra váltani, akkor milyen autó lenne szimpatikus?

Csak Suzukiban tudok gondolkodni. Idén a Michelin Hungária adott 60 darab gumit, ami megoldotta az egész évi gumi problémámat. Ezt a támogatást is a Suzuki-nak köszönhetem.

WRC esetén melyik lenne a legszimpatikusabb?

A Subaru. A Peugeot is biztos nagyon jó autó, hisz számít, hogy minél frissebb fejlesztés. Szerintem a gyárak motorerőben már nem tudják túlszárnyalni egymást, ezért a futóműre kerül a hangsúly. A magyar utakon is a futóműnek van nagy szerepe.



A vb pilóták közül kit tekintesz példaképednek?

Régóta már Richard Burns-t tartom a legpontosabb pilótának. A többiekéhez képest sokkal több információ van az ő itinerükben. Egyébként a többieket is legalább annyira szeretem, de ha már ki kell emelni valakit, akkor én Burns-t emelném ki.

Kik támogatnak?

1999-ben végig Quaker State olajjal mentem. A Quaker State idén is egyengeti versenyzői pályafutásomat. Előtte Castrol RS-t használtam. Nem állíthatom, hogy a Quaker State jobb olaj, mint a Castrol, de semmivel sem rosszabb.

Több Veszprém megyei cég segít, közülük ki kell emelnem Vajtai Róbertet a Gyulafirátóti Gumicentrum vezetőjét. Támogatoim között szerepel még a Bakonytel, és alkalmanként egy-egy Suzuki kereskedő, pl.: a kazincbarcikai Suzuki Szabó.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek