2017. november 22.










Varga „Cigány” Zoltán

Cigánnyal a Mecsek Rallye-n, a magyarhertelendi gyorsasági céljában találkoztunk és ott kaptuk diktafonvégre. Kérdezni nem kellett, nem is nagyon tudtunk. Ömlött belőle a mondanivaló, a diktafon alig győzte rögzíteni.

Én Ferjáncz csapatában tanultam. Ma olyan emberek mennek raliban, akik milliomos csemeték, későn kerültek bele. Van 29 N-es autó és ma azért unalmas a rali, mert szerintem unalmas ugye, meg nagyon sok ember szerint az, mert ezek az emberek nem járták ki azokat az iskolákat, hogy:

Hatodikos-nyolcadikos koromban autóstoppal elmentem az összes versenyre. Akkoriban nagy név volt Szuhanyik, Ranga, Kákonyi. Vannak olyan híres kanyarok, amiket mindenki ismer, például az AFIT kanyar. Álltam az AFIT kanyarban és láttam, hogy teljesen be, elfordult, és fék nélkül a jobbon volt meg. És a nézők erre verték a cerkát. Évek múlva mikor belülről próbáltam, akkor már éreztem, hogy ez fék nélkül? – hú akkor ezeknek tényleg volt vér a pucájukban. Ha ezeket éveken keresztül láttad, akkor ez már a fejedben van.

1983 óta megyek, kezdetben jogosítvány nélkül, vagyis egy talált jogosítványt kakaóba áztattunk és 15 évesen, azzal versenyeztem végig az első Mátra kupát. Akkoriban jóval olcsóbb volt minden, lehetett több „totálkárt” tesz jobban be lehetett vállalni a dolgokat.

Kiszúrtuk magunknak, hogy hol van a Pogány József utca, a volt Volán garázs. Három hónapig minden délután ott álltunk a kapuban, amit egy portás őrzött és néztük Gündisch Guszti bácsit, Ferjáncz Attila bácsit, Gál Pisti bácsit. Hetekkel később jött Léhi Sanyi bácsi és megkérdezte, hogy ti meg mit csináltok itt. Mondtuk, hogy mi egyszer raliversenyzők leszünk, erre behívott. Benézhettünk úgy a Renault 5-ösbe, hogy a kezünk nem érhetett az ablakhoz, nehogy zsíros legyen. Két hét múlva bemehettünk és olyan kartervédő volt, hogy tizenkilencezer imbusz csavar volt rajta, na ezt mi kikaparhattuk egy felnire állva, hogy ne forduljon ki az imbuszkulcs, mikor Sanyi leszedi. Később már lemoshattuk a felnit, ezek óriási dolgok voltak.

Egyszer elmentünk Nyíregyházára és Léhi Sanyi bácsi megígérte, hogy hazahoz Nyíregyházáról. És tényleg így volt, a fekete Volgával, mögötte a Renault 5-össel elindultunk haza a ’79-es Taurus Rallye-ról. Én ülhettem abban a Volgában, ami Ferjáncz Attila autóját húzta haza. Persze voltak negatívumok is, mert mikor ki kellett szállnom az Orczy téren azt hittem, hogy mindenki engem fog nézni, hogy Ferjáncz Attila autójából szálltam ki, de sajnos nem így volt, nem állt meg az élet, minden ment tovább és ettől egy kicsit összeomlottam, de azért mégis erőt merítettem ebből az élményből.

Ez a történet odáig fejlődött, hogy kimehettem a csapattal a Semperit Rally-ra. Szerették azokat a gyerekeket, akiket csak ez érdekel, akik nem dohányoznak, nem isznak, nem mennek diszkóba. Mikor csak a dohányzacskót kellett odavinni Sanyinak, azt is olyan erővel csináltam, mintha attól ment volna a csapat. De mindeközben figyeltem, és olyanokat láttam, hogy például Tandari elkészítette a szerviztervet és odaadta az Öregnek, ő meg aláírta. Nem értettem, gondoltam autógrammot osztogat az embereinek.
Sanyi meg én mentünk a szervizbusszal, és megálltunk egy kereszteződésben. Sanyi nézte a szerviztervet és nem értette, miért kell ott megállni, de megállt. Jött az Öreg, az utolsó pillanatban meglátott minket, odajött és elkezdett kiabálni, hogy: „Ti meg mit kerestek itt?”. Akkor Sanyi elővette a szerviztervet, megmutatta az Öregnek és megkérdezte: „itt az egyes szervizpont?” Az Öreg megnézte, erre Sanyi megkérdezte: „Te írtad ezt alá?” Az Öreg nem szólt semmit, már ment is tovább.

...Most a Zsiguli már tökéletesen működik, meg van hozzá minden: tréningautó, tréler, teljesen berendezett szervizbusz, szervizgárda. Mi szórakozni megyünk a versenyre. Ha reggel hülye vagyok, és felborítom, akkor nem félek, mert tudom, hogy ha kijövök, akkor megszögelik. A csapatban mindenki tudja a dolgát, és ha a körülálló nézőktől elférnek, akkor időre el is készülnek. Egy profi csapatot alakítottam kicsiben. Az ülésben benne van a név, a ponyva ki van terítve, csak nem Marlboro van ráírva, hanem Cigi Racing. Kevlár tükör van, amiről eddig nem hitték el, de tegnap megtartotta az autót, a tükör és az autó oldala sértetlen maradt.

...Jönnek a mai gyerekek, apuka tele van pénzzel, megveszi az új autót, de elképzelésük sincsen, kib...tt szar íven fordulnak, nem tudják, hol-mennyit kell bevállalni. Ezért van az, hogy végignézel egy ilyen versenyt és elalszol. Van egy-két ember, akire fölnézel, aztán kész.

Én azt csinálom, amit láttam az Autóversenyzők című filmben, vagy a Röhl kazettán, hogy lapjával kell fordulni, de ezek a fiúk ezeket a filmeket lehet, hogy nem is látták, lehet, hogy egyik másik még életében nem volt kint autóversenyen.

Bárhol, ahol egy kis küzdés lenne, ott elkezdenek számolni, lassítani és a pontok úgy jönnek ki, hogy bajnok lehet egy Vizin Laci bácsi.

Ő a biztonsági vezetés mestere.

De az emberek nem azért jönnek ki, hogy biztonsági vezetést lássanak. Ha a kilencven autóból ötven lapjával fordulna, akkor a nézők nem akarnának vért, nem akarnák, hogy felboruljon az autó. (Közben Trevor Cathers fordul a magyarhertelendi cél előtti utolsó kanyarban.) Tessék, még az angol is megindítja a hátulját.

Zoli (Bathó) nekem nagyon jó barátom, egy csapatban vagyunk, de meg van ereszkedve ő is. Tegnap este ő már belenyugodott abba, hogy az Érdi itt el fog menni, mert nőtt a távolság. Zoli is maximalista, mikor belekerült az autósportba, akkor hat tréningautóval, nyolc szervizbusszal, indult, műhelyt épített Pátyon stb. De ez a lelkesedés három év alatt eltűnt. Ez bántó valah




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek