2017. november 22.










Dara Gábor

Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?

Engem már kiskorom óta cipeltek raliversenyekre, a bátyám és az ő baráti köre, így a bátyám révén szerettem bele a raliba, mert mindig tuningolt Ladákkal járt. 1989-ben volt egy tehetségkutató sorozat a Hungaroringen. Ez volt a Vasért-Toshiba Kupa. Viszonylag kis pénzből lehetett autót építeni. Egy kereklámpás 1.3-as Ladával mentem, amit még Szatmári Csaba tuningolt. Weber-es motorja volt, szélesebb felnik, szóval, elég komoly gépek voltak. A sorozatban az ötödik helyen végeztem és így jutottam első osztályú licence-hez. ’90-ben ugyanezt az autót építettük újjá, egy elég erős kategóriában versenyeztem, váltakozó sikerekkel, általában a harmadik-negyedik helyen végeztem. Az év végén Jelen Istvántól, a Mecsek Rallye főszervezőjétől azt a lehetőséget kaptuk, hogy előfutóként a rali I. előtt mehettünk. Ez nagyon jól sikerült, mert abszolút 12., 13. időket futottunk, de sajnos Hetvehelynél összetörtük az autót.

A következő évben a Lajtai-féle Lada VFTS-sel álltunk rajthoz, amivel ő előtte Ranga Laci lett bajnok. Sajnos technikai gondok miatt mindössze három versenyen indultunk. A Veszprém Rallye-n nyertünk, Győrben harmadikok lettünk. 1992-ben nem tudtunk rajthoz állni, mert az új 2107-est építettük egész évben. 1993-ban már ezzel versenyeztünk, de valahogy nem jöttek össze a dolgaink. Volt hogy a váltó ment tönkre, volt, hogy a Csehszlovákiában tuningolt motorunk állt meg, tehát nem volt szerencsénk ezzel a Zsigulis korszakkal. Nagyon erős volt a kategóriánk, ott versenyzett Vojcsik Golyó, Varga „Cigány” Zoli, Kis Attila, Kis Laci, Matics Misi. A Mecseken általában megvertük őket.

Úgy éreztük, váltanunk kell, mert a Zsigulinak lejárt a mandátuma. Ekkor Olaszországból vásároltunk egy Opel Corsát. Ez egy gyári versenyautó, ami 1992-ben épült Angliában. Két évet futott az olasz bajnokságban és utána került hozzánk. Rögtön az első versenyünkön, a Salgó Rallye-n másodikak lettünk, és Miskolcot megnyertük. Annak ellenére, hogy az anyagiak miatt nem tudtunk minden futamon indulni, 95-ben kategóriánkban a második helyen végezünk. A 96-os év is foghíjas volt, így négyből háromszor értünk célba és újra ezüstérmesek lettünk. Mindemellett 94-től indultam az Opel Astra Kupában is. Nagyon élveztem ezt a sorozatot, mert az elején még egyformák voltak az autók, később azért történtek furcsaságok. 1996-ban, az év végén hatodik helyen végeztem, ami nem egy rossz helyezés. Rájöttem azonban, hogy a ralit és az „asztrázást” nem lehet együtt csinálni, ezért eladtam az Astra-t és az árát ráköltöttem a Corsa-ra, de sajnos így sem tudta felvenni a versenyt Fülöp Rajmund Felicia kit car-jával. Bajunkat további technikai gondok tetézték, csak öt versenyen tudtunk elrajtolni, ebből kétszer nyertünk és így lettünk harmadikak a kategóriában. A három év alatt a Corsa-val mindössze 13 versenyen álltunk rajthoz, ebből 7-et megnyertünk, kétszer voltunk másodikak, a többin kiestünk.

És az idén megvettétek a „felhőcskét”.

Igen, eljött az a pillanat, amikor úgy éreztem, hogy tovább kéne lépni, felsőbb kategóriában is kellene bizonyítani. Az Opel addig nagyon bevált, és ezért esett a választás az Astra-ra. Ezzel az autóval Hényel Gyula tavaly második lett az F2-ben. Gyula előtt Chris Rosenberger három VB futamon indult ezzel az autóval. Az autót a német Krontec cég építette. Gyula egyébként nagyon sokat segít nekünk, mert az ő révén a németek, akik az autót építették, segítettek minket az Esztergom Rallye-n. Tehát az autó nagyon jó, nagyon nagy lehetőségek rejlenek benne. A probléma csak az volt, hogy nagyon későn került tető alá az Astra megvétele. Nem tudtam az autót kipróbálni, a prológon ültem benne először. Kölcsön ülésben vezettem, ami ráadásul túl messze volt a kormánytól, így egy törülközővel volt kibélelve, hogy tartsa a hátamat. Először nagyon furcsa volt, mert egy teljesen új közeg, amit meg kéne szokni és ehhez idő kell. Ez még mind nem volt elég, mert az első gyorstól kezdve el kezdett rakoncátlankodni. A mai napig nem tudjuk, hogy mi volt a hiba oka, a motor egyszerűen dadogott. Az autót építő német mérnök sem tudja, hogy mi volt a baj, most elvitte Németországba a komputert és megpróbálja kiszűrni a hiba okát.

Ezt a versenyt egy tesztversenynek szántuk, de nem tudtam odafigyelni az autóra, mert idegesített, hogy nem húz rendesen, emiatt elúszott az F2-es első hely.

Nem lehetünk csalódottak, mert egy nagyon erős kategóriában úgy szereztünk értékes pontokat, hogy a nagy ellenfeleink, Turi és Hényel, nem szereztek pontot.

Mit lehet tudni az autó műszaki adatairól?

2000 köbcentis, 16 szelepes, 240 lóerős csoda. Egy szuper 6 fokozatú Xtrac sebességváltó van benne, amihez nem kell kuplungolni. 17-es kerékkel megy aszfalton és 15-össel murván. Hatalmas Brembo fékek lassítják, van egy fékerőszabályzó is; a kabinból állítható háromállású kanyar-stabilizátor gondoskodik a jobb úttartásról, szóval egy kis csoda ez az autó. Ha rosszabb minőségű aszfalton megyünk, akkor puhábbra tudom állítani, ha a hegyi pályán megyek föl, akkor pedig kőkeményre. A karosszéria speciálisan megerősített és mindössze 961 kg. A fedélzeti komputer segítségével szinte minden adat lekérdezhető, az olajak, a víz hőmérséklete, még az is, hogy a motor hol mennyit forgott stb. Ellenőrizhető, hogy mi történt az autóval. Ezeket a komputerben rejlő lehetőségeket Hényel Gyuláéknak, illetve a hozzájuk érkező német szerviznek köszönhetően tudjuk kihasználni. Tehát mondhatjuk, hogy a Gyula a szárnyai alá vett minket.

Azért egy kicsit csalódottnak tűnsz.

Igen az vagyok, mert ha nem lett volna ez a gondunk, akkor ezzel az autóval le tudtam volna lépni azt a Skoda Felicia kit car-t, ami megnyerte az F2-t. Továbbá tesztelnem kellett volna verseny közben és nem a műszaki gondokkal foglakozni. Mindezek ellenére, úgy érzem, hogy az aszfaltos gyorsokon már így is jól mentünk. Murván még vannak pótolni valóim, mert a 3 év alatt csak egy vagy két murvás versenyen mentem, ott még az autó irányít engem és nem fordítva.

Mennyiben igényel más vezetési technikát, mint a Corsa?

Sokkal jóindulatúbb, stabilabb és szélesebb, mint a Corsa volt. A Corsa hátulja mindig elpattogott. Érződik rajta, hogy újabb, 96-os fejlesztés. Nagyon jó a futóműve, ez köszönhető még az állítható Proflex lengéscsillapítóknak is. 20 perc alatt lecserélhető a futóműve, mással megyünk murván és mással aszfalton.

Mennyivel jobb Gyula (Hényel) Astra-ja?

Az 97-es fejlesztés, Astra kit car. 270 lóerős a motorja, és független kerék-felfüggesztésű, nem merev hidas, mint az enyém. Emiatt sokkal stabilabb. Mivel azonban ez egy ilyen friss fejlesztés, előjöhetnek a gyermekbetegségei is, mint ahogy ez Esztergomban is történt.

A VB pilótái közül ki a kedvenced?

Francois Delecour a kedvencem, mert hegyiben kezdtem versenyezni, tehát az aszfaltos pályákat jobban szeretem, és aszfalton Delecour nagyon jó, és nagyon pontos. Nagyon közel ül a kormányhoz és én is elég közel ülök. A legjobbnak mégis Carlos Sainz-ot tartom, mert évek óta ő a legponterősebb versenyző. Akármilyen autóval megy, midig ott van valahol az elején.

Kik támogatnak?

A Siklós és Vidéke Takarékszövetkezet nagyon nagy részt vállalt az autó megvásárlásában. Támogat még az Opel Duna. Most ár az Esso is mellénk állt. A Motorola a hírközlésben támogat. Pécsen a Rajna Művek Kft. fényezte az autót. A Törpe Gumi szereli a gumijainkat, ez is nagy segítség. A Medicar Mercedes szerviz adja a szervizbuszokat. Sajnos Pécsett nincs tőkeerős szponzor, minden főváros centrikus.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek