2017. november 22.










Báró


Igaz lassan itt a szezon vége, sőt az RTE-ben már az utolsó futam is lezajlott, a cikk azonban csak most került használható állapotba, és nem akarunk senkit megfosztani ezektől a sztoriktól. Eljött a következő leleplezés ideje. Az „áldozat” ezúttal Báró.

Rally-s körökben a becenevek között sokan biztosan könnyebben eligazodnak és maradandóbb nyomokat is hagynak, ellentétben Kovács, Tóth és … egyéb más nevekkel, amelyekkel vagy már alkottak maradandót és a következő névrokonnak kell valami nagyot alakítani, vagy egy a sok közül névvel elsüllyed a többi versenyző között. Nos azt hiszem ezek a bece-, illetve gúnynevek ilyen szempontból remekül funkcionálnak és elérik a kellő hatást. A cikk "főszereplője" Siska János, akinek legnagyobb szerelme az autója és a rally.

Neked honnan jött a Báró név?

Ez úgy jött, hogy valahogy mindig volt gázolaj eladó, aztán az emberek elneveztek olajbárónak :o).

És hová lett az olaj a nevedből?

Hát, az már megszűnt. Voltak problémák belőle. Most már csak magamnak veszek. Régebben előfordult, hogy itt állt pár tanker az utcában, mint a nagyüzemben.

Térjünk át a versenyzésre is kicsit. Mikor kezdtél el versenyezni?

Kiss Gabival kezdtem ’97-ben.

Neked is volt kényszerszüneted?

Amikor tetőre vágja az autót, akkor van neki…(Báró magyar hangja Gabika)

Tetőn jobban megy? Jobban csúszik?

Az a baj, hogy állandóan cserélődnek a navigátoraim…

Akkor bennük van a hiba, értem :o)

Nem, nem mondom, hogy bennük van a hiba, de nem jó úgy menni, hogyha valaki hozzászokik valakihez, és akkor… Ha két jó ember van, akkor egy navigátor sokkal többet számít, mint egy sofőr. Ha van egy jó navigátorod, akkor az mindent megold.

Akkor lehet, hogy a rossz navigátor mellett egy jó sofőr ül, csak azért nem mennek jól, mert rossz a navigátor?

Nem tudom, de úgy veszem észre, hogy egy jó navigátor sokat számít.

Lehet, hogy ezért nincsenek eredményeid?

Nem, azért vannak… Tudod nagyon jól, hogy kategória első 6-ba én mindig be tudom tenni az autót, pedig elég sokan vagyunk H1-ben, csak nekem nincsen szervizem, amikor kimegyek, és nem tud két sarut kicserélni 25 perc alatt. Mert az egyik az föl van öltözve puccos ruhába, cipőbe, és azon izél, hogy úr Isten, már egy kicsit büdös lettem, meg már be kéne fújnom magam valami izéval, meg mennem kéne már a szoláriumba… Hát, így nem lehet szervizelni! Érted, 25 perc alatt nem fér bele két saru! Jó, nem is azért jött le az ember. Én örültem, hogy lejött, de így nem lehet… Nekem nincs szervizem. Tehát nincs két-három olyan megbízható ember, aki kijön, és megkérdezi, hogy mi a probléma, és rögtön megoldja. Így nem lehet, szerviz nélkül.

Miért nincs?

Mert nincs busz, amivel levigyük, nincsenek hozzá való szerszámok, meg nincs két-három olyan ember, aki keni-vágja a Zsigulit és szabad és mindig tud jönni.

De akkor miért nem együtt csináljátok többen?

Mert azt úgy nem lehet. Ő lejön nyolcadiknak, én tizenkettediknek, az ember meg kijön egy dificserével, meg egy váltócserével. Akkor mit csinálunk? Ezt így nem lehet. Ezt csak úgy lehet, hogyha egy autó van, meg két vagy három ember. És ez nagyon sokat számít. Hogyha tudod nagyon jól, hogy van néhány olyan ember, aki bármit meg tud oldani. Tulajdonképpen mi szerelünk. Nem tudsz megenni egy szendvicset, mert áll, megalszik a tej a szájában, alszik, és nem tud megoldani egy egyszerű problémát. Nem vezérlést, vagy ilyesmit. Hanem például, hogy miért durrog az autó? Lehet, hogy a benzin, eldugult a szűrő, vagy bármi… nem tudja. Nincs ember, na. A többiek is saját maguknak szerelnek.

Rombolónak van szerviz háttere? Ők egy profi csapat?

Hát, nekik jó, van, de azért neki sem tudnának megoldani tíz perc alatt egy dificserét.

Romboló: Hat perc alatt cseréltünk gátlót.

Gátlót, de nem difit… azért van különbség. És egy jó szerviz hét-tíz perc alatt le kell, hogy cseréljen egy difit. Én láttam, a Rongitsék megcsinálták. (szerk:-„lehet, hogy kicsit más kategória :o)”) De hiába van ember, akkor is ott kell lennie egy olyan busznak, amiben mindennek kell lennie. Tavaly volt három negyedik helyezésem, és mind a három negyedikből pikk-pakk visszaestünk hetediknek, meg tizediknek. Mert hát két AC-sarut nem tudtak kicserélni 25 perc alatt, egy percet késtem – tíz másodperc büntetés. Utána begurult a lökhárítóm eleje Pilisnél, mert az emberrel beszélgettem, mondtam, hogy a két tábla közt nincsen meg az 50 méter, el is fogadták, csak éppenséggel mire odakerült, addigra nem könyvelték le. Elfogadták, csak nem írták le. Akkor megint elugrott a negyedik hely. Ózdon megint elugrott a negyedik hely. Aztán Ongán megint. És ez mind ilyen kis apróságok miatt – mást nem tudok rá mondani. A méreg megesz. Mert nem azért, mert nem jól rakták össze a difit, vagy nem volt jó a váltó, vagy valami, nem. Jelentéktelen dolgokon múlt. És ezen megy el az egész verseny. Mert a H-ban nem tudsz hibázni, ott, ha hibázol, akkor rögtön vége van. Az első tíz autó 3 másodpercen belül jön ki.

Kik szoktak előtted lenni, hogyha te vagy a negyedik?

A Busman, Laca, Kosztolányi is, aki nagyon jól megy… A kis Érdi még, amikor ment. De a vége felé ő is már a harmadik-negyedik hely környékén volt, nem tudott már elöl menni. Ki van még? Az Egon… azért a krém az ott van. Nem azt mondom, hogy úgy vagyok negyedik, hogy pont az a négy kiesik előlem, mert itt az első tizenöt autó, az iszonyatosan erős. Ott mindenki jól megy, és mindenkinek jó a technikája. A H-ban nem nagyon lehet hibázni. A Romboló-éknál van nyolc vagy tíz autó, de ott amit a macskás is művel…:o) föl kéne dobni ide a korlátra…

Milyen macskás?

Sárga-kék macska van az oldalán. Kilincseznek, és azt sem tudják, hogy miről van szó. Ezért jobb a Sanyinak. Jó az A, mert nincsenek még sokan.

Közel azonos autók vannak?

Akkora különbség nincsen, mint a H-ban. Meg a másik az, hogy például az Egon. Őt hozom példának, de bajom nincs vele, mert mindegyikkel haver vagyok. De az Egon most kitalálta, hogy vesz bele egy szekvenciális váltót, és másfél millióért vett egy szekvenciális váltót. A másik kitalálta, hogy ötszázezerért egy turbót tesz bele … - tehát a H-ban nem számít a pénz. Ahhoz, hogy te ott legyél az első háromban, ahhoz neked sok pénzt bele kell lapátolnod az autódba. De ez nem gumi, meg nem versenykiadás, meg nem benzin, ez csak az, hogy fejlesztesz.

De hát inkább itt mész, mint az A csoportban?

Én nem is tudnék ott menni. Visszaminősíteni úgy az autót, amilyen a Sanyié. Én megőrülnék, hogy rúgnom kellene a gázt, hogy meginduljon a hátulja… Meg akkor most mennyi mindent el kéne adni? A Webereket, a szívósort, a fékkel sem lehetne menni…, egy csomó mindent le kéne róla szedni.

Neked milyen fék van rajta?

Én most tettem föl, ebben az évben egy Toyota Avensis fékjét előre. Hűtött bordásak. És Wartburg négydugattyús munkahengerek vannak rajta. A kétütemű Wartburgé. Az lett rátéve.

És honnan jön össze az Avensis féke?

A srácok mentek azzal a kék-szürke Zsigulival, és nekik volt rajta, előtte meg a másoknak volt meg állítólag, onnan kamerázták le. Arról ők megcsinálták, aztán kértem, hogy csináljanak nekem is, és ők szerezték hozzá a cuccot. Ő találta ki. Csak annyi a különbség, hogy neki a hátulja is tárcsafékes volt. Ez azért ég és föld. Jó a Zsiguli-fék is, én nem mondom, de azért, amikor nagyon belendülsz, akkor már nagyon kevés. Tíz kilométer után a végén már taposod 30 fok melegben.

Azért állnak fölfelé a versenykormányok, nem?

Lehet. Hogy tudd húzni fölfelé. Nem tudom. Én már kipróbáltam mindenfajta betétet, most a Sanyika is meg akarta venni a Ferodo Racing-et, de én lebeszéltem róla. Nem olyan jó.

Neked a motorodban mi van? Mekkora?

Ugyanúgy 1.6-os. Egy hengerfej van rajta csinálva. Ugyanaz a tengely, mint itt akármelyikünknek, a 316-os Havassy, akkor Schrick rugó van benne, a főtengely van könnyítve, a lendkerék – ennyi.

Ki csinálta a motort?

Legelőször a Gabival csináltuk, aztán utána voltak kisebb alakítások. Most hengerfejes is lett, az lett csinálva, meg hát utána a Rákosi csinálta. Ő csinálja, mert a Gabiék csak a sajátjukat tudják, mert nekik is van annyi munkájuk vele, mint az állat. Most már az öreg csinál rajta tulajdonképpen mindent, átnézett mindent rajta. A múlt héten hoztam el tőle. Állandóan visszanyomta a kiegyenlítő-tartályba a vizet. És már vagy öt versenyt mentem így. Azt mondták, hogy a sapkának van baja, a hűtősapkának. Aztán elvittem az öreghez, megnézte, és mondta, hogy az nagyon gagyi volt. De most már jó, nincs vele vész.

Valami kis akció, sztori? Te mindig a bozótban közlekedsz…

Két évente csak egyszer van ilyen totálkár, de akkor elég rendesen. Én nem tudom elrendezni, hogy egyszer csak egy sárvédő, vagy akármi. Ha elrendezem, akkor mindennek vége.

Hát, hogy lehessen új autót csinálni…

Majdnem. De most remélem, hogy két évig nem kell majd.

Miért, most volt?

Hát, hogyne lett volna. Tavaly Gyöngyösön. Mentem két versenyt az új autóval, utána egy az egybe’ vége lett. Akkor ült be az új navigátorom Mali. Aztán véletlenül bepottyantunk.

Örült neki?

Hát nem tudott megszólalni vagy két-három percig.

Miért, te beszéltél hozzá?

Én nem bírtam. Azt mondta, hogy folyt a nyálam. Elájultam…

Tényleg elájultál? Mekkorát estél? Mi volt?

Nem tudom. Elég nagyot… Egy J2-B33. Átengedtem negyedikben, aztán annyit hallottam, azt mondta a navigátorom, hogy vigyázz, bal oldalt leesünk. Én rögtön kiengedtem oda az autót, mert tudtam, hogy nem esik le, és mondta, hogy leesünk, én meg rögtön elhúztam a kormányt, hogy nehogy leessünk. Aztán belementünk jobboldalt negyedik telin a partoldalba.

Beleálltatok az elejével? Ez mennyivel volt, negyedikben?

Beálltunk orral, fölpördültünk, letörtük a gallyakat, puff egy tető, és megálltunk lent az úton. Hogyha nem szólt volna, akkor szerintem nem borulunk tetőre, de akkor is összetört volna az autó. Aztán mondtam neki, hogy máskor ne szóljon így hozzám.
Negyedikben amit szólt a Zsiguli. Ötödikben mentünk, visszahúztam a negyediket… Megállt állandóan. Ez egy hosszú gyors volt, és a legvégére állandóan megállt az autó. Amikor felértünk, állandóan megállt, vártam vele 10-20 másodpercet, felraktam az AC-t, és utána megint ment. Úgy mentem vele már vagy 5 kilométer után, hogy egyre jobban húztam volna fölfele, de dadogott és megállt. Én meg megvártam, hogy elmenjen a mögöttünk lévő autó, bekapcsoltam, és ment. És mindig ugyanott állt meg, ahol fölborultunk. És a harmadik körben mondom, hát a rohadt anyját, már kétszer itt állt meg az emberek előtt, azok meg ugattak, hogy hülye, meg izé… Aztán, mondom, kib*szok veletek, most nem ott állítom meg az autót, mert egy kilométerrel előtte már megálltam, bevártam az utánam jövőt, most figyeljetek, most nem állok meg.

Megmutattad nekik… Örültek neki?

Meg. Örültek. El is ment, vagy ötven ember haza, mert négyet majdnem agyontapostunk. De ott vége lett a Zsigulinak. Ott vége lett. Ott mindene lebontódott…

Ti karcmentesen kiszálltatok? És mitől ájultál el? A fejedet beverted?

A cső meghajlott egy picit, de nem vészesen. Nem tudom, csak kiesett egy perc. Nem tudtam, hogy mi van körülöttem.

Fejen álltatok meg?

Ja, fejen.

És aki jött utánatok? Nézte, hogy mit műveltetek?

Minket addigra már kitoltak…

Ja, mert a tető jobban csúszik…

Hát igen. Szóval minket addigra már kitoltak a nézők. Az Apóca tekergette a kormányt, mert Ő ott volt… Azért nagyon megijedtek a nézők. Ha nincs az a partoldal… Mert a partoldalon ültek, magasban, de a Zsiguli orra pont oda felverődött. És hát gondolom, hogy volt rémület. Nem gondoltak ők arra, hogy ekkorát fogunk oda esni. Én se gondoltam.

De ilyen ügyes gyerek vagy te, és megmutattad nekik…

De nem lett volna semmi baj, hogyha nem szól az ember.

Szólt, és ezért jobban ráhúztad?

Én, ahogy azt mondta, hogy vigyázz, balra leesünk, rögtön elhúztam a kormányt jobbra. De a gázt nem engedtem el! Mert én azt csinálom, amit a navigátor mond. Ha ő azt mondta volna, hogy balra menjek… nem tudom. Amit a navigátor mond, azt teljesítem; én ehhez vagyok hozzászokva. Én nem tudok úgy menni, hogy a navigátor alszik mellettem…

Amikor először beültél az autóba, akkor nem volt furcsa érzés, hogy most dumálnak melletted?

Nem. De hát a legelső versenyen is a Gabival egy lassítót szétbombáztunk… Ott is megérkeztünk, rövid volt a féktáv. Na jó, de hát akkor még széria N-es autóval mentünk a H-ban.

Nem volt jó a féktárcsa?

Akkor még nem volt semmi megcsinálva, csak egy 60-as rendszer volt alatta, meg egy gáz vezérmű-tengely. ’98-ban került bele a sper. Kb. 2002 elején lehetett azt mondani, hogy 100%-osan készen van a Zsiguli. A Bandi is állandóan fejleszt, de még ő sem mondhatja, hogy teljesen kész az autója, mert mindig kitalál valami új dolgot. És mindig gyorsabb és gyorsabb az autó, és ahhoz hozzá kell szokni. Például most belerakta ezt a rövid egyes váltót, aztán Üllőn az első kanyarban megérkezett egy J4-hez, és ő azt értette, hogy J2. Úgy nekimentek nyolcvannal a betongyűrűnek, hogy leszakadt a fél eleje a Zsigulinak. És csak egy váltót cserélt benne, semmi mást. Csakhát gyorsabban értek oda…

És mi az a sok kis apróság, amit ezen kívül még bele lehet tenni az autóba, hogy jobb legyen?

Hát, én, hogy most ezt a féket megcsináltattam, meg hogy most megvan a másik váltóm… Igaz, hogy még egy kicsit modulos, de hamarosan összeáll. Ebben már rövid az egyes, jobban rajtolsz vele.

Mert a tolókerekesben túl hosszú az egyes?

Jó az is… meg úgy homológ. De nálunk lehet bármilyennel menni. És ez a rövid egyes olyan, hogy az egyes-kettes-hármas fogaskerék az más, a négyes-ötös pedig már ugyanaz, mint a hosszú egyesé. De ez annyival jobb, hogyha mondjuk ő kombi difivel megy, és a kombi difihez berakja ezt a rövid egyes váltót, akkor olyan lesz, mintha ő négy-hetes áttétellel menne. Tehát sokkal gyorsabban el tud rajtolni – mondjuk három-négy másodperccel előbb -, mint a másik váltós.

Időközben Báróéknál történt egy navigátor csere, Mali kiszállt mellőle és az év közepétől Gyulai János lett a navigátora. A bajnokságnak pedig közben vége lett, a fiúk kategóriában 6., abszolútban 28., a Lada Kupában pedig a 8. helyen végeztek.


>>>>>>>> Romboló
>>>>>>>> Báró galériája




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek