2017. november 24.










Harc a másodpercekért Madeirán


Július 31. és augusztus 2. között rendezték meg a rallye európabajnokság soron következő 20-szoros szorzójú futamát a festői szépségű Madeira szigetén.

Gyönyörű környezet és rettentő technikás pályák jellemzik ezt a versenyt, mellyel Portugália szeretne újra bekapcsolódni a rallye VB vérkeringésébe. Erre minden esélyük megvan, hiszen évről évre az egyik legkomolyabb mezőny gyűlik össze a rajtnál, a szervezés pedig hibátlannak mondható. Nem csoda, hogy a pilóták kedvelik ezt a futamot minden nehézsége ellenére, hiszen kiváló pályák találhatók a szigeten. Hirtelen változó időjárási viszonyok, szintkülönbségek, és kanyar kanyar hátán... A rengeteg lejtős visszafordító kanyar fűszerezve a tempós szakaszokkal alkalmat ad igazán látványos autózásra. Nem meglepő hát, hogy Ari Vatanentől Miki Biasionon át Piero Liattiig jónéhány VB pilóta is megfordult már a korábbi vidalokon.

Az idei nevezési listán is felbukkant egy rég nem látott név: Francois Delecour. A francia pilóta régi-új navigátorával, Anne-Chantal Pauwels-szel és egy Grifone Peugeot 206 WRC-vel nevezett, melyet a versenyre elég feltűnő design-al láttak el. Persze nem maradtak el a korábbi versenyekről ismert nevek sem: a portugál Miguel Campos az Ypres Rallyen elszenvedett csorbát szerette volna kiköszörülni a hazai pályákon. Nem igazán reménykedhetett azonban abban, hogy az ismerős környezet előnyét komolyan ki tudja majd használni, hiszen legnagyobb ellefele, a belga Bruno Thiry már győzött ezen a versenyen 1999-ben egy Subaruval, a rá következő évben pedig egy Citroen Xsara kit-carral harmadik lett. Hosszú idő után láthattuk újra WRC-ben a tavalyi európabajnokot, Renato Travagliat, aki tavaly itt a harmadik helyet szerezte meg. Az olasz pilóta hazájában a WRC-k tiltása miatt idén egy Peugeot 206 S1600-al versenyez, azonban itt megmutatta, hogy nem felejtett el WRC-t vezetni, hiszen látványos stílusával már a shakedown-on is elkápráztatta a közönséget.

Az osztrák Manfred Stohl a rendezők meghívására a Deutschland Rallye után máris újra versenyautóba ült. Igaz nem a gyári Hyundai-ba, hanem az olasz Procar csapat által biztosított Ford Focus WRC 01-be. A típus mindenesetre nem lehetett ismeretlen neki, mivel tavaly az osztrák bajnokságban is egy ilyen autóval versenyzett.

Szintén ismerős név a korábbi versenyekről Evgeny Vasin. Az orosz pilóta lassanként barátkozik össze a Peugeot-val, ezen a versenyen más nem lehetett a célja, mint a további tapasztalatszerzés. Újra csatasorba állt a dán Henrik Lundgaard is. Ő Stohlhoz hasonlóan szintén a Procartól kapott autót, mégpedig egy Ford Focus WRC 02-t. A 2000-es európa-bajnoknak kellemes emlékei vannak a versenyről, hiszen három éve Piero Liatti mögött, de Bruno Thiry és még számos sztár előtt a második lett, tavaly és tavalyelőtt pedig egy negyedik ill. egy ötödik helyet szerzett. Lundgaard egyébként jelenleg Markko Martin jégkémeként dolgozik.

Nevezett Madeirára a belgák régi motoros pilótája, az 1994. évi európabajnok Patrik Snijers is. Pontosan húsz évvel ezelőtt, 1983-ban szerezte első dobogós helyét itt, azóta két első, négy második, és egy harmadik hellyel is büszkélkedhet Madeirán. Ez volt a második versenye azzal a Subaru Impreza WRC 02-vel, amellyel az Ypres Rallyet motorhiba miatt feladni kényszerült.

A pénteki egyetlen, prológnak is beillő gyorsasági szakaszon, amelyet Funchal város kikötőjében rendeztek meg, Bruno Thiry ragadta magához a vezetést jelentéktelen, 0,1 másodperces előnnyel Campos előtt. Harmadikként Lundgaard, negyedikként Stohl futott be. Delecour ezen a 2,05 km-en 4,9 mp hátrányt szedett össze, és a hetedik időt érte el. "Egy ilyen erős mezőny mindenképpen jó az EB számára. Természetesen a legjobb formámat szeretném hozni, hogy növelni tudjam az előnyömet a pontversenyben Camposszal szemben." - nyilatkozta az első szakasz után Thiry.

A szombati napon aztán elkezdődött az igazi adok-kapok. Az első néhány gyorsasági után már látszott, hogy kik között dőlhet el a győzelem. Campos, Thiry és Travaglia meglógtak a mezőnytől, ők hárman osztották el egymás között a gyorsasági szakasz-győzelmeket. A különbségek köztük elhanyagolhatóak voltak, ám a nap végére Travaglia ugrott az élre. A pénteki prológon nem volt megelégedve az autóval, így a szombatnak már egy új turbóval vágott neki. Napközben módosítottak a beállításokon, ami olyan jól sikerült, hogy a nap végére mindkét riválisát megelőzte. Az élen álló három páros mögött sem volt előre lefutott a verseny. Patrik Snijers tartotta magát a negyedik helyen a Subaruval, és úgy tűnt senki sem veszélyezteti a pozícióját. Aztán hirtelen utolérte a végzet: a kilencedik gyorsaságin a motor megadta magát, csakúgy mint nemrég az Ypres Rallyen. Így került a negyedik helyre Lundgaard, aki addig is szorosan ott volt a Subaru nyomában. Kissé csalódás volt Delecour szereplése. A nap folyamán ötödik-hatodik idők fűződtek a nevéhez, és némileg a kieséseknek is köszönhette, hogy az ötödik helyet foglalhatta el a nap végén. Snijers mellett korán kényszerült ugyanis búcsúzni a versenytől Manfred Stohl is. A napot egy hetedik hellyel nyitotta, majd a turbó problémája miatt a harmadik gyorsasági után kiállt. Szintén a kiesettek sorsára jutott Evgeny Vasin, aki már a napi első szakaszon odacsapta a Peugeot 206 WRC-t.

"Ma már rendben volt az autó, így támadni kezdtünk, és most 5 másodperccel vagyunk Bruno előtt. 100%-ot autóztam tegnap, valamint ma is egész nap. Idén először ülök WRC-ben, de sikerült ráérezni. Reméljük holnap is meg tudjuk tartani ezt a pozíciót." - mondta elégedetten Travaglia.

"Napközben volt egy kis problémánk a benzinnyomással, de ezt mostanra sikerült orvosolni. Elégedett vagyok a mostani helyünkkel, a lényeg az, hogy Campos előtt legyünk. A holnapi nap lesz a keményebb, 150 km gyorsasági. Hosszú lesz, de a pályák fantasztikusak, nagyon élvezem a versenyzést." - nyilatkozta Thiry.

"Travaglia már tavaly is nagyon gyors volt, idén pedig már ő is ismeri a pályákat. Egy kisebb hibát vétettünk ma, ami pár másodpercbe került. Holnap mindenképpen támadni fogunk. Módosítottunk az autó beállításain, ugyanis a most használt gumikhoz más értékeket kell használni. Reméljük ez holnap beválik, és gyorsabbak leszünk." - mondta Campos, aki 10,1 mp hátránnyal állt a harmadik helyen.

"A problémánkat a benzinnyomással sikerült megoldani. Azonban jelenleg teli tankkal vagyunk kénytelenek menni, ami némi fölösleges súlyt jelent számunkra. A negyedik hellyel elégedett vagyok, Delecourt szeretnénk magunk mögött tartani. Módosítunk a beállításokon, hátha ez valamennyit javít majd az időinken." - nyilatkozta Lundgaard, aki már kissé leszakadva, 1 perc 30,5 mp hátránnyal állt a negyedik helyen.

"A reggel nagyon nehezen indult, ugyanis kuplungproblémák léptek fel, de a szervíz megjavította az autót. A versenyt rettentően élvezem, és az autó is jó. Holnap megpróbálunk közelebb kerülni Lundgaardhoz, és jobban kihasználni az autó képességeit." - mondta Delecour, aki 17,6 mp-el volt lemaradva a dán pilóta mögött.

A befejező vasárnapi nap rögtön negatív meglepetéssel kezdődött: a versenyben vezető Travaglia az első gyorsaságin egy szalagkorláton összetörte az autót és kiesett. Így egyedül maradt az élen a két nagy rivális, Thiry és Campos. Kettőjük közül ezúttal Campos ébredt jobban, a 15. gyorsasági után 0,1 mp-el átvette a vezetést.

"Változtattunk az autó beállításán, és most jobban érzem magam az autóban. Tovább támadunk." - mondta a hazaiak favoritja.

"Travaglia kiesése után elsőként vagyok kénytelen menni az úton, és ez nem egyszerű az úton található por miatt. De az autó jól működik, így nem kell mást tennünk, mint nyomni a gázt." - nyilatkozta Thiry.

Az élen álló Peugeot-kat továbbra is Lundgaard követte a Focussal, de a hátránya már nem volt olyan jelentős a gyorsaságikon, mint az első nap, sőt a 14. szakaszt sikerült megnyernie. "A csapat egy teljesen más beállítást talált az autóhoz, amellyel nagyon meg vagyok elégedve. Ez kellett volna már tegnap is..." - mondta Lundgaard.

Delecour hátránya tovább nőtt az élen állókhoz képest, néhány gyorsaságin még az F2 élmezőnye is utolérte. A francia pilóta ennek ellenére nem hagyta magát, jópár szakaszon harmadikként ért célba, de ez kevés volt ahhoz, hogy előbbre kerüljün. A szerencse azonban újból mellé állt: Lundgaard autójában a 17. gyorsasági után tönkrement a differenciálmű, amit a szerviz nem tudott kicserélni. Így a francia máris a 3. helyen találta magát, persze jócskán leszakadva az első két helyezettől.

Az élen tovább folyt a kiélezett csata, az első hely kérdése az utolsó gyorsaságiig nyitott maradt. Miguel Campos viszont úgy tűnik, jó napot fogott ki. Jónéhány pályán csak tizedmásodpercekre végeztek egymás mögött, a Santa-i gyorsaságin ellenben mindkétszer sikerült több mint 4 mp-et adnia Thirynek. Ekkor azonban a belga pilóta is megrázta magát, és az utolsó előtti gyorsaságin hat másodperccel múlta felül portugál riválisát. Az utolsó szakaszra 4,3 másodperc maradt közöttük. A döntés erre a viszonylag rövid, 7,15 km hosszú pályára maradt. Miután Campos tudomására jutott Thiry előzőleg elért abszolút ideje, a legjobbját nyújtva száguldott végig a 22. gyorsaságin, és 0,5 mp-et adva Thirynek, 4,8 mp előnnyel megszerezte élete első Madeira Rallye győzelmét.

Rég esett meg a futam történetében, hogy ennyien búcsúzzanak az élmezőnyből a verseny folyamán, de ez csak növeli a célbaérkezés értékét: a harmadik helyen Delecour futott be 3.53,2 mp hátránnyal. Érdekesség, hogy az első hatban csupa Peugeot végzett, mivel az F2 első három helyét mind Peugeot 306 Maxik foglalták el. Közülük Vitor Sá volt a leggyorsabb, egyenletes teljesítményt nyújtva pontos autózással biztosan szerezte meg a győzelmet.

"Borzasztó kemény volt a mai nap, de nagyon-nagyon boldog vagyok. Minden madeirainak ajánlom ezt a győzelmet, akik a pálya szélén a csapatnak és nekem szurkoltak. Rengeteget dolgoztunk, és már nagyon megérdemeltük ezt a sikert. Ez a 200 pont nagyon sokat jelent az EB-pontversenyben." - nyilatkozta boldogan Campos.

"Az első hely jobb lett volna, de így sem vagyok elkeseredve. Érdekes lesz így a bajnokság. Van még három 20-as szorzójú EB futam, még bármi lehet." - mondta a célban Thiry.

"Örülök a harmadik helynek. Ennél előrébb semmiképpen sem végezhettünk volna. Thiry és Campos jól ismeri ezeket a pályákat, én viszont először voltam itt. A legjobb teljesítményt igyekeztem nyújtani, ennél gyorsabban nem tudtam volna menni." - nyilatkozta Delecour.

Campos győzelmével még szorosabbá vált az EB pontverseny. Jelenleg a két bajnokaspiráns 920 ponttal áll holtversenyben az élen. A következő 20-szoros szorzójú verseny augusztus végén Csehországban kerül megrendezésre: Zlin környékén a Barum Rallyen mérik majd össze tudásukat a csapatok. Ezen a futamon az előzetes információk szerint magyar párosok is rajthoz állnak: a Pénzes-Zachár (Mitsubishi Lancer Evo3) és a Németh-Butkai (Honda Civic) páros készül arra, hogy megméresse magát Csehország legmagasabban kvalifikált versenyén.

A Rallye Vinho da Madeira végeredménye:
1. Miguel Campos - Carlos Magalhaes (Peugeot 206 WRC) 3:00:42,9
2. Bruno Thiry - Jean-Marc Fortin (Peugeot 206 WRC) +4,8
3. Francois Delecour - A. Pauwels (Peugeot 206 WRC) +3:53,2
4. Vitor Sá - Ornelas Camacho (Peugeot 306 Maxi kit-car) +7:14,1
5. Américo Campos - José Camacho (Peugeot 306 Maxi kit-car) +7:58,7
6. José Camacho - Marco Cabral (Peugeot 306 Maxi kit-car) +11:44,8

Forrás:
Rallye-magazin.de
Rally Vinho Da MAdeira






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek