2017. november 22.










A fekete bárány


A magyar mezőny egyik öreg motorosának fia is versenyzésre adta a fejét. Későn kezdte, de hamar belejött ...

Mikor ültél először versenyautóban?

Talán életem első versenye előtt két nappal.

És korábban, úgy hogy nem Te vezettél?

Idejét sem tudom.

És mi volt az? Emlékszel?

Talán három évesen, amikor édeasapám ölében bevezettem a versenyautót a garázsba. Az volt az első.

És mikor érezted azt, hogy Te is szeretnéd ezt művelni?

Igazából későn érő típus vagyok. Tizenhét évesen érlelődött ez meg bennem. Persze, addig eljártam gokartozni, de nem is gondoltam, hogy akár rally versenyző lehetnék :o) Ahogy tizenhét éves koromban meglett a jogosítványom, rá egy hónapra odaálltam Szüleim elé, hogy szeretnék elindulni egy szlalom versenyen, és mit szólnának hozzá. Tátva maradt mindenkinek a szája…

Örült neki Apukád, hogy azt a vérvonalat követed?

Sose mondta, de biztos vagyok benne.

Nem féltenek?

Édesapám jobban izgul, mint az ő versenyén. Ezt Anyukámtól tudom, hogy a pálya szélén mit művel… :o)

Miben segít neked? Amikor mondtad, hogy szeretnél menni, ő elmondta, mi az útja, módja?

Végülis meg lett koreografálva az egész életem azzal, hogy elkezdtem versenyezni. Körülbelül egy évig volt egy autóm, egy utcai, egy széria Lada, amivel elkezdtem szlalomozni. Egy év után megkérdezték, hogy komolyan gondolom-e. És amikor mondtam, hogy igen, én komolyan szeretném ezt csinálni, leültünk és megbeszéltük, hogy akkor veszünk egy eggyel erősebb, 1300-as versenyautócskát, de akkor az utcai autó elfelejtve. Kompromisszumot kellett kötnöm. Úgyhogy azóta nem igazán van utcai autóm. Édesanyámmal van egy közös autónk, amivel ha el kell intéznem valamit, elmehetek… de hát csak ezen az áron, így lehettem „versenyző”.

Ezek szerint ezt be kellett vállalnod? Talán így fognak vissza, hogy utcán ne legyen gond…

Igen, fontos, hogy utcán ne legyen gond, és akkor versenyezhetek.

Édesapád hogy tud még segíteni neked?

Igazából a csapat összefogását Ő csinálja. Én végülis a Ladát – navigátorommal kettesben – szereltem. Persze, ott voltak mögöttünk. Most itt van ez az új autó, a Mazda, amivel kapcsolatban végülis teljesen rá hagyatkozom, mert az ő tapasztalatai nagyon sokat segítenek. De ugyanúgy kétkezi munkát végzek én is, és az új navigátorom is.

Vezetéstechnikai tanácsok? Egyéb ilyen segítség?

Természetesen! Ő elmondja, hogy mit hogy…

És ültél mellette, meg is mutatta?

Nem soha.

Csak így asztalnál?

Igen, asztalnál :o) Elméletben elmondja, hogy hogy kéne, aztán én meg oldjam meg.

Kívülről látja, hogy mit csinálsz, és szokott tanácsokat adni?

Megnézegetjük együtt a belső felvételeket, a külsőket, és akkor elmondja, mik a hibák. Csak a kritikát, elismerést nem kapok, nehogy az önbizalmam kicsit túl lőjjön a célon :o) Na, jó egy kevés elismerés belefér, de nem számottevő.

Hogy érzed, hátránya is van annak, hogy te „AZ” Érdi Tibi fia vagy?

Sajnos sokszor tapasztaltam ilyen furcsaságokat, és sokszor hallottam azt is, hogy nekem könnyű. De hát ki lehet próbálni. És különben is: ha már egyszer szeretném és szeretem ezt csinálni, akkor csak azért ne tegyem, mert nekem könnyű? Legyek sakkozó? :o) Az persze nem igazán látja át senki, hogy nekem nincs magánéletem, barátokra sincs időm, mert sokat dolgozom. És persze mindezt az iskola, a tanulás mellett teszem.

Mit tanulsz?

Autószerelő leszek, jelenleg a technikusira járok.

Most mennyi idős vagy? 19?

Meg egy kicsi. :o) 20.

20 éves vagy, és már beleülsz egy (A8-as) H2-es autóba rally túrában. Ez a harmadik éved lesz ebben a sportban?

Igen, eddig két teljes évet mentem. Az elsőben valahogy sikerült bajnoknak lenni a kategóriában, miközben abszolútban holtversenyben másodikok lettünk. Szóval nem vallottunk szégyent a tanulóévünkben, túl jól sikerült. A második évben nagy is volt az elvárás, aminek nem sikerült megfelelni, hogy megvédjük a bajnoki címet. A technika közbeszólt… Pont ezért szerettünk volna váltani, és ez sikerült is. És most itt vagyunk.

Mit vártok ettől az évtől? Tudod, milyen ellenfelek vannak, tudod, hogy milyen az az autó…

Itt mindenki azt mondja, hogy tanuljunk. Én nem tanulni szeretnék, hanem versenyezni.

Megnyered? Vagy nem mersz ilyet várni?

Szerintem minden versenyző azért indul el az adott bajnokságban, hogy megnyerje azt. Én is szeretnék nyerni. Itt mondják, hogy tanulóév. Nekem életem első versenyéve is tanulóév volt, mégis sikerült megnyerni. Szeretném ezt a kezdetet folytatni és idén is megnyerni a bajnokságot.

Mondtad, hogy új navigátorral mész idén. Mi az oka a váltásnak?

Régi navigátorom munkából adódóan, elfoglaltsága miatt nem tudta vállalni. Az új navigátor pedig tulajdonképpen régi új navigátorom, hiszen két éve, amikor elkezdtem versenyezni, ezzel a sráccal, akit úgy hívnak, hogy Beptó Ferenc, vele már mentem egy rally sprintet. Az akkor nagyon jól sikerült, megnyertem vele azt a versenyt.

És mi a tervetek ezzel az autóval? Mentek még egy évet ezzel az autóval, és utána átlépni másik osztályba?

Úgy terveztük, hogy még két évet megyünk rally túrában. Lejár addigra a Mazda homlogizációja, és talán fölmegyünk rally I H csoportba. De hát ezek még távlati tervek.

Mit érzel, mi változott azóta, amióta kitaláltad, hogy versenyezni szeretnél? Mi az, amit másképp gondoltál?

Én is az a fajta ember voltam, aki elment rally versenyre, le”bénézta” a másikat. Aztán beültem az autóba, és rádöbbentem, hogy az mégsem olyan könnyű. Ezért meg kell szenvedni. És hát a munkáról nem is beszélve. Az, hogy a régi autónk, a Lada… dolgoztunk rajta két órát és mentünk vele tíz percet. Időigényes, teljes embert igényel… könnyebbre számítottam. :o) De végtelenül szeretem ezt a dolgot.

Akkor nem bántad meg?

Nem, nem bántam meg.

Az utcai autó meg a szlalomozgatás után nyílván elég sok mindent meg kellett tanulnod, hogy ez jól menjen.

Igazából az ember a jót megszokja. A jót nagyon könnyű megszokni. Úgy érzem, hogy egy utcai autóval sokkal nehezebb menni, mint egy átalakított versenyautóval.

Gumiválasztás hogy történik nálatok?

Mivel a család Michelin versenygumikat forgalmaz, azt mondhatom, hogy megkapom a tuti gumikat. Ezt nem én választom ki. Én megmondom a tapasztalataimat, és azon felül megkapom azt a segítséget, hogy mit hogy. És ezt igyekszel megtanulni is, vagy mivel megkapod, és alád rakják a gumit, nagyon nem is érdekel, hogy mi van. Hát ez így egy kicsit erős. Végülis az első évet egy garnitúra gumival mentem végig. Úgyhogy nem mondhatnám, hogy gumifaló vagyok, és kihasználom 100%-ig azt, hogy van egy ilyen lehetőségünk. Az anyagiak nálunk is előjönnek. Ezek a gumik nem olcsók, spórolunk vele. Idén talán egy kicsit könnyebb lesz, mivel egy mérettel fogunk menni a Subaru WRC meg az A8-as Mazda, így legalább a gumikkal talán könnyebb lesz egy kicsit.

Mikor mész először az autóval?

Két hét múlva szeretnék menni vele. Megint nem sok időnk lesz a felkészülésre, de nekem minden kezdet – úgy érzem – megy. Úgy érzem, elég könnyen megszokom az újat. Ez talán előny.

Mikor lesz idén az első versenyed?

Március első hétvégéjén a Pilisben.

Az aszfalt lesz?

Igen, aszfalt.

És akkor hol próbálod ki két hét múlva az autót?

Itt a háztömb körül :o)

Komolyan?

Igen, körülbelül. Tesztelni nem lesz időnk. Tesztelünk az első versenyen, és reméljük, hogy jól fog sikerülni.

Az eltelt két hét alatt a kocsi „összeállt”, azonban van még mit rajta dolgozni. Tibiék sok energiát fektettek az autóba azt hiszem ez látszik is az autón, azonban mivel tesztelésre nem volt lehetőség a szerencsére tudjék csak bízni magukat az első futamon, ami most vasárnap rajtol a Pilisben. Sokaknak ismerős lehet a kocsi, ami nem is véletlen, mert ez egy ugyanolyan A csoportos Mazda, mint amivel annak idején a papa versenyzett, igaz még nem kapott meg minden fejlesztést, de az ifjabbik Érdinek van még mit megszokni az új autón.


>>>>>>>> A Mazda visszatér
>>>>>>>> ifj. Érdi Tibor galéria




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek