2017. november 22.










Auto & Technik Museum, Sinsheim


A közelmúltban Németország nyugati részében nem mindennapi kuriózumban volt részem. Bár sietős volt az utunk hazafelé, engedtem a rábeszélésnek és Heilbronntól nyugatra - mintegy 35 kilométerre - letértem a 6-os autópályáról Sinsheim irányába. Ez egy kisváros, amelyben magánalapítványi alapon olyan múzeumot, vagyis inkább kiállítást tartanak fenn immár 20 éve, amelytől a technika, de különösen az autók rajongóinak a lélegzete is eláll!

A kb. 30 000 m2 területen - részben óriási csarnokokban, részben szabadtéren - mintegy 3000 kiállítási tárgy látható.
Benz első autójának hasonmásától a gyönyörűbbnél-gyönyörűbb oldtimereken, olasz sportkocsikon és amerikai luxus-, és hobbiautókon keresztül a közelmúlt rallye-bajnokautóiig terjedő skálán mindenféle négykerekűt megcsodálhat a látogató. Közöttük-körülöttük életnagyságú bábúk, hozzájuk illő, korhű öltözetben.
Mozdonyok és harci járművek csoportja, a galériákon motorkerékpárok minden korból, a hatalmas termek mennyezetét a rájuk függesztett repülőgépek takarják el. A nagyobb gépmadarak a szabadtéren óriási oszlopokra, vagy a csarnokok tetejére erősítve belülről is látogathatóak. (A panorámát egy TU-144-es uralja, alatta hatalmas felirat: „Az orosz Concorde”…)
Dragster, gyorsasági csúcstartó szivar, Senna egykori JPS feliratú fekete Lotus F1-ese, …csak kapkodtam a fejemet.
Minden jármű garantáltan működőképes és a gumik hornyaiban a figyelmes szemlélő itt-ott megtalálja a sár nyomait, ami azt mutatja, hogy kint járt a közelmúltban némelyikük. Sőt egy Porsche kisebb-nagyobb karosszéria sérüléseket is összeszedett, nyilvánvalóan nem a csarnokban állva. (Kísérőm a nyáron még sérülés mentesen látta.)
Aki pedig verseny élményre is vágyik, annak ott vannak a három dimenzióban mozgó Rally-szimulátor kabinok, a VB. futamok pályáival. (5,- DM/menet)
Hatalmas (családi ház méretű) diesel hajómotorok mellett megyünk el, az egyik melletti táblán a hengerűrtartalom: 270 000 cm3! (Nem gépelési hiba, Kettőszázhetvenezer.) A forgattyúsházon lévő szerelő (bebújó) nyílásokra a látogatók kedvéért plexi ablakot szereltek, látom, hogy a főtengelycsap van olyan vastag mint a derekam. Az pedig méretes.
Meglátok egy Wankel rotációs motor metszetet, amit a látogatók megforgathatnak. Ezt teszem én is és egy percen belül többet értek meg a működéséből, mint összes eddigi olvasmányaim alapján. Közben a csarnokban szól a zene, kb. 4x6 méteres - gyönyörű kivitelű - régi, lyukkártyás vezérlésű zenegépekből. Hmm…, hát innen a hangfal elnevezés?
Mondja még valaki, hogy Szódának nem volt korábban licence!
- kiáltottam fel, amikor megláttam egy felmatricázott versenyautót… A gépet ugyanis harsány „LEMON-SODA” felirat uralja és erről eszembe jutott, hogy a rally.hu fórumán mekkora vihart váltott ki, amikor Szóda Karcsi - egyesek szerint komoly, sőt mindennemű versenyelőzmények nélkül - idén első osztályú licencet kapott. Lám…
A látványt, az élményt 500 oldalon sem lehetne elmesélni. Nem is próbálom tovább, viszont mindenkinek, aki Sinsheim közelében jár, tiszta szívvel ajánlom figyelmébe ezt a látnivalót. Nem szabad kihagyni, megéri a nekünk talán borsosnak tűnő belépőjegy árát (19,- DM, kb. 2.300 - 2.500,- Ft)!
Ellenben tudni kell, hogy 3 óra alatt (szinte futva!) az egész kiállítás kb. 1/3 részét tudtuk csak megnézni. Legközelebb, ha arra járok, rá kell szánnom egy egész napot, talán elég lesz.
Ízelítőül pár fotó itt egy megközelíthetőségi térképvázlattal, hátha felébred az érdeklődés valakiben...
Megjegyzem: lehet hogy rossz az ízlésem, de a képeken szereplők közül a gyönyörűséges sárga Laurin & Klement oldtimer különösen megdobogtatta a szívemet. (Talán nem véletlen, hogy erre hivatkozik vissza a Skoda jelenlegi "Octavia L & K" luxuskivitelű modellje.)
További információk németül és angolul: www.sinsheim.de

 






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek